Friday

Pemergian nenekku harini...al-fatihah..

assalamualaikum..

kepada semua pengunjung blog ini..

just ana nak maklumkan..pagi ni dapat urgent call dr kampung halaman..menyampaikan berita mengenai kematian nenek ku di Ipoh..

Innalillah..wainna ilaihiraji'un..

Harap antum semua dapat lah kiranya sedeqah kpd beliau surah al-Fatihah..moga2 beliau akan mendapat manfaat darinya..

sedikit peringatan yang ana nak kongsi bersama semua..beberapa ayat2 suci Allah..mengenai KEMATIAN/ajal/peringatan Allah kepada kita sebelum kita kembali kepadaNya ....moga2 ..sama2 kita mendapat keinsafan..dan kebaikan...serta memotivasikan diri kita untuk membina kehidupan akhirat yang lebih cemerlang gemilang terbilang tanpa rasuah..

Berfirman Allah dalam kitabNya yang mulia..

4. 18. Dan tidaklah taubat itu diterima Allah dari orang-orang yang mengerjakan kejahatan (yang) hingga apabila datang ajal kepada seseorang di antara mereka, (barulah) ia mengatakan : "Sesungguhnya saya bertaubat sekarang". Dan tidak (pula diterima taubat) orang-orang yang mati sedang mereka di dalam kekafiran. Bagi orang-orang itu telah Kami sediakan siksa yang pedih.


FirmanNya lagi..

6. 2. Dialah Yang menciptakan kamu dari tanah, sesudah itu ditentukannya (kematianmu), dan ada lagi suatu ajal yang ada pada sisi-Nya (yang Dia sendirilah mengetahuinya), kemudian kamu masih ragu-ragu (tentang berbangkit itu).

Firman Allah lagi secara spesifik berkenaan keadaan Ajal..atau lebih tepat janji Allah mengenai ajal..

5. 99. dan sembahlah Tuhanmu sampai datang kepadamu yang diyakini (ajal).

(dlm ayat ni,kata syeikh abdul qadir jailani bagitau,"keyakinan" sebenar adalah apabila dtgnya kematian,dan kita nampak segala perkara yang terhijab semasa hidup..)

juga firman Allah seterusnya...

35. 45. Dan kalau sekiranya Allah menyiksa manusia disebabkan usahanya, nis- caya Dia tidak akan meninggalkan di atas permukaan bumi suatu mahluk yang melatapun [*] akan tetapi Allah menangguhkan (penyiksaan) me- reka, sampai waktu yang tertentu; maka apabila datang ajal mereka, maka sesungguhnya Allah adalah Maha Melihat (keadaan) hamba-hamba-Nya.

"perkataan Daabbah" artinya ialah makhluk yang melata. Tetapi yang dimaksud di sini ialah manusia.

*
*sikit tambahan info kpd sume,kalo dalam kitab usul fiqh.ta'rif/maksud kepada manusia/al-insan,disebut dalamnya = haiwan natiq yang bermaksud haiwan yang berckp**

dan jelas Allah lagi..
40. 67. Dia-lah yang menciptakan kamu dari tanah kemudian dari setetes mani, sesudah itu dari segumpal darah, kemudian dilahirkannya kamu sebagai seorang anak, kemudian (kamu dibiarkan hidup) supaya kamu sampai kepada masa (dewasa), kemudian (dibiarkan kamu hidup lagi) sampai tua, di antara kamu ada yang diwafatkan sebelum itu. (Kami perbuat demikian) supaya kamu sampai kepada ajal yang ditentukan dan supaya kamu memahami(nya).


[** nombor yang terdpt sblm ayat itu menunjukkan no. surah dan ayatnya.Cthnya,ayat terakhir ni- 40.67.bermaksud surah ke 40 dlm al-quran iaitu surah Al-Ghafir,dan ayat ke 67.]



InsyaAllah,harap2,lepas melihat dalil2 al-qur'an mengenai Kematian..yakinlah...wahai Manusia...bahawa pasti dan pasti..sangat pasti..


kita PASTI merasai dan melalui KEMATIAN...

malah azabnya lebih dasyat dari duduk dlm final exam dlm keadaan tk bleh jwb soalan2..

maka apakah perasaan kita jika..berada dalam first exam lepas mati..iaitu..KUBUR..alam barzakh..

adakah kita mampu menjwb2 soalan2 dr Munkar dn Nakir..adakah kita mampu berdepan dengan shujja'ul 'aqra'...adakah kita mampu berdepan dengan kedasyatan azab kubur..adakah kita mampu menggunakan segala ilmu pertahanan diri untuk "defense" diri kita..KALAU MAMPU..cubalah..langgarlah perintah Allah sebanyak2nya..JIKA ANDA MAMPU....di ulangi..JIKA ANDA MAMPU...kalau tau tk mampu..maka...TAUBAT ALLAH SENTIASA TERBUKA..SEBELUM 2 KEADAAN.

1- SEBELUM KIAMAT[KIAMAT BETUL]
2- SEBELUM KIAMAT diri sendiri-[MATI/NYAWA DI TENGGOROK]..

marilah sama2..kembali kepadanya..sebelum terlambat..

anda masih ada masa..sebelum saat2 terakhir..

ucaplah LAILAHAILLALLAH...MUHAMMADURASULULLAH..

dan akuilah..bahawa...kita..hambaNya yang lemah..





5 comments:

Anonymous said...

Innalillah...(sampai akhir)

Al-fatihah.

Anonymous said...

Al-Fatihah. Takziah buat Hamdan sekeluarga

Anonymous said...

jazakallah 'alaikum..

Anonymous said...

salam takziah:)

Al Fatihah

ainies said...

innalillah hi wainna ilaihi rajiun...moga beliau di tempatkan di kalangan orang2 yg solehah..AMIN!

Al-fatihah~salam takziah