Sunday

Ahadku yang cerah-~ =)- di pagi hari ibu~


Salam..

Kepada pelayar blog khallys ni....sini ana nak kongsikan sikit..beberapa perkara baik yang baru didapati..

Alhamdulillah…ana masih hidup lg harini…azan subuh berkumandang…ana masih di bilik air..iskisk.alahai…yg ana tau kalo setan dengar azan ni mau lari lintang pukang,masuk dlm tandas..aduh..mau di kencing2nya ana nanti.lekas2 le keluar..capai kain..siap2..trus ke surau taman faridah[surau tmn bunga raya]…

Alhamdulillah..org tk start solat lagik.smpai2 surau tu..ada la dlm lebih kurang 5 orang..pakcik2..tk lama pastu abg halim FMD pun tiba bersama anaknya..ni dh jd mcm trend la..kalo “org2” ni tk smpai..pakcik2 ni pun akn tggu…dan solat berjemaah..

Selesai solat subuh,abg halim mengadakan sesi tazkirah..dgn kitab fadha’il ‘amal,karangan Maulana Zakariyya (rah)…dalam keadaan mengantuk2..terhangguk2 tu..:p alhamdulillah ana dpt “tangkap”…beberapa point penting..antaranya adalah kelebihan orang yang berzikir..dan juga ganjarannya..lebih kurg cmnila[yang mna ingat je la nih :p] ;

Dalam surah Al-an’am,ayat 160 :

مَن جَآءَ بِٱلۡحَسَنَةِ فَلَهُ ۥ عَشۡرُ أَمۡثَالِهَا‌ۖ وَمَن جَآءَ بِٱلسَّيِّئَةِ فَلَا يُجۡزَىٰٓ إِلَّا مِثۡلَهَا وَهُمۡ لَا يُظۡلَمُونَ (١٦٠)

Mafhumnya :

Sesiapa yang membawa amal kebaikan (pada hari kiamat), maka baginya (balasan) sepuluh kali ganda (dari kebaikan) yang sama dengannya dan sesiapa yang membawa amal kejahatan, maka ia tidak dibalas melainkan (kejahatan) yang sama dengannya; sedang mereka tidak dianiaya (sedikitpun). (160)

Daripada dalil di atas,Maulana zakariyya mengingatkan tentang betapa Maha Pemurahnya Allah,walaupun kita buat jahat,Allah hanya akan membalasnya setimpal dengan kejahatan yang dilakukan.

Tetapi,jika kebaikan dilakukan,Allah akan menggandakan balasannya kepada 10 kali ganda.Masya-Allah,inilah sifat Pemurah Allah yang tiada tolok bandingnya,dan mengapa kita masih rasa kikir untuk melakukan kebajikan,hatta menyebut-SubhanAllah..

Di sambung lagi penjelasan beliau,bahawa setiap hari kita sebagai manusia,tidak akan terlepas dari ancaman dan gangguan syaitan laknatullah,yang akan berusaha sedaya upaya untuk menyesatkan anak Adam ini.Jadi,kita perlulah sentiasa meningkatkan amalan ibadah/kebaikan,untuk menampung segala kejahatan/kemaksiatan atau dosa yang dilakukan pada hari itu,samada sengaja atau tidak.

Ana membayangkan,perumpamaan itu boleh di analogikan sebagai,balance debit and credit[since accounting student,ckp psl account la kan :P] .Tggjwb utama sebagai auditor,adalah untuk pastikan akaun tersebut balance,dan “show true and fair view of presentation.Sama jugak kalau diaplikasikan dalam hidup kita,debit tu boleh kata cam pahala la,credit tu cm dosa la.kalo asik2 kredit memanjang..berhutang je banyak..tiap2 hari tambah hutang..tambah hutang..tapi debit amalan2 tu tak cukup nak cover credit yang menimbun tu..ha…apa akibatnya? Kita tktau bagaimana keadaan ketika hari penghisaban nanti..apa akan jadi di saat “mizan”…proses timbangan ‘amalan kita..adakah berat ke arah kebaikan,atau berat kea rah kejahatan..

Jadi,berdasarkan dalil surah al-an’am di atas,Maulana Zakariyya memberi contoh mudah untuk menambahkan Debit amalan kita dalam akaun akhirat..

Setiap amalan baik,Allah gandakan 10 kali ganda :

Jadi,beliau mengsyorkan,kita berzikir,


”SUBHANALLAH..WALHAMDULILLAH..WALAILAHAILLALLAH..ALLAHUAKBAR..”..sekurang2nya 10 kali..setiap kali lepas solat..

Jadi jumlahnya adalah :

10 kali zikir x 10 kali ganda kebaikan x 5 kali solat = 500 Pahala.

Dan beliau mencdgkan lagi, utk diamalkan Zikir Fatimah setiap kali sebelum tidur ;

33 kali Subhanallah,33 kali Alhamdulillah,34 kali Allah akbar : Jumlahnya 100

100 kali x 10 kali ganda = 1000 pahala.

Jadi,sekurang2nya,kita dah ada 1500 pahala =) **ini adalah minimum,kalo buat lebih lg bagus.

Nampak tak betapa mudahnya nak dpt pahala,tapi benda ni la paling susah nak diamalkan..melainkan orang2 yang benar2 BerIman..

Jadi,kata kan la..sehari tu..kita ada sekurang2nya 2000 maksiat atau 2000 dosa[banyak tuuu]…jadi kebaikan kita mesti dilakukan lebih dr 2000 tersebut..[assume yang fardhu tak tinggal la]..

Kalo tgk formula di atas..tambah baca qur’an sikit..pi tlg kawan ke..pi dgr majlis ilmu ke..InsyaAllah…jika diamalkan setiap hari..kita boleh balancekan “hutang” akhirat kita..

Firman Allah : (maksudnya) Maka Sesungguhnya Kami (Allah) akan menyoal umat-umat yang telah diutuskan (Rasul-rasul) kepada mereka, dan Sesungguhnya Kami akan menyoal juga rasul-rasul itu. Kemudian Sesungguhnya Kami akan ceritakan kepada mereka (para rasul dan umat mereka), dengan ilmu (berdasarkan pengetahuan yang meliputi akan apa yang mereka lakukan), dan sememangnya Kami (Allah) tidak sekali-kali ghaib (maksudnya sentiasa mengetahui akan hal ehwal mereka).

Dan timbangan amal pada hari itu adalah benar; maka sesiapa yang berat timbangan amalnya (yang baik), maka mereka itulah orang-orang yang berjaya. Dan sesiapa yang ringan timbangan amalnya (yang baik), maka mereka itulah orang-orang yang merugikan dirinya sendiri, disebabkan mereka berlaku zalim terhadap ayat-ayat Kami (dengan meletakkannya pada bukan tempatnya). (Surah al-‘Araf ayat 6-9).

Tapi..semua amalan2 kita..dinilai berdasarkan niat..angka2 di atas..just untuk memudahkan kita faham…kenapa Allah bagitau dalam qur’an dlm bentuk angka,iaitu 10,supaya kita boleh transfer utk lebih mudah nampak..betapa Pemurahnya Allah..

Lepas tazkirah subuh..ana pun mengorak langkah ke 7 eleven yang terdekat,memula g cari sabun basuh baju-sabun dh habis:P pastu beli benda2 lain yang berkaitan..tetibe perut cam lapo plak.

Pi pekena nasik lemak best gak nih :P

Ana pun g la kedai infasha maju[infasha baru]..utk sarapan..pekena kopi tarik + nasik lemak takmau kacang..:D

Tengah2 khusyuk makan..tetibe datang la sorang pakcik ni..dengan selamba dtg kat meja ana,duduk depan sambil sengih2 :p..dan menyapa ana mcm dah kawan 10 tahun..

Berikut perbualan ana dgn pakcik tuh :

hamdan : glukglukgluk (bunyi tgh makan)

Pakcik misteri : asalamualaikum..saya izhar..nama apa?

Hamdan : w’salam..saya Hamdan..(sambil membalas sengih2 dgn nasik lemak telan tk abis dlm mulut lg) :p

Hamdan : ha..pakcik apa kbr,mai dari mana ni.

Pakcik Izhar : nu..dari taman cendana tu..depan hospital pantai..saja ja dtg sarapan sini..takpa kut..duk sekali..takde kawan nak sembang.

(oo…dia pun lone ranger jugak,sbb bini dia pi rumah adik dia)

Pakcik Izhar : ni..hamdan ek,umo berapa nih,kerja mana.

Hamdan : haa,hamdan,(eh,dh ckp td tnye lg :P )..umo 22..tak kerja aih..belajo sepenuh masa.

Pakcik izhar : oo..muda dr anak pakcik yang sulung tu..ingatkan sama baya je

Hamdan :..o..anak pakcik sulung umo berapa?

Pakcik Izhar : dalam 26 thn..

(aaa…ade ke dia ckp aku cm anak dia,26 thn tuuuu..)

hamdan : sengih2,awat pakcik nampak sya umo berapa?

Pakcik izhar :..dalam 25,26 cmtu la..

(cis pakcik nih,org muda lg ler)

(yang bestnya..memula cm sembang skit2 je..yela..tekejut..tetibe je dtg..pagi2 buta lak tu.haha..ntah cmna tgh2 sembang…masuk bab yang p[aling best :p

Pakzik Izhar : MMU ni..tak berapa buat profit sgt ek.Mcm Limkokwing sume tu..mahal2 pun ada org masuk lagi.

Hamdan : ha’a..tapi MMU ni dr segi cash flow bagus..dr segi depreciation je la..agak tinggi.Tapi 2 fasa baru ci cyberjaya..tk guna loan..itu yang MMu bnyk cover..

Pakcik Izhar : owh..ni di KYM tu..memang buat duit tu..dulu masa Dato’*** pegang..dia shareholder ekuiti 40%..kerajaan Melaka 60%..ha..masa tu KYM naik..profit tinggi..students ramai..dato’ tu adalah org yang run KYM tu la…tk lama lepastu,banyak syarikat2 bwh kerajaan Negeri Melaka….kebanyakannya rugi..x lama lepastu,kerjaan negeri sack out Dato’** tersebut[dgn cara beli saham]..dan ambik alih KYM sepenuhnya…(pakcik tu ckp bb focus utk conquer profit tuh,sbb tu dato’* tu kena sack)melayu oh melayu..

Hamdan :..huhu..kesiannya dato; tu.

Pakcik Izhar :. Itula..org2 atas ni..buat2 projek ke..ape ke..sume tu gimik je..padahal sume ada interest masing2..kalo takdak benda tu..jgn harap la..Melaka ni berhutang 400 juta lg ngn dato’ tu. Antara negeri paling tinggi hutang,Melaka la.

Hamdan : pergh.hu..itula..[x sangka jumpak pembangkang jugak]:p

Pakcik Izhar : Kerajaan kita ni pun..saya ckp ni bukan nak kutuk sapa2..tp kamu tgk..kalo bab cukai..cepat je..mintak bayar..lambat saman..tapi kenapa hak rakyat tak betul2 di jaga..di Kelantan..rakyat dia bayar cukai jugak,tapi pembangunan di sana,di sekat..kena “kerajaan” je pegang,baru buat.Tak adil la cmtu…kalo nak buat cmtu,rakyat kelantan tak payah bayar tax la..

Hamdan : betui2..ni tgk la negeri2 yang baru diambik alih ni..ha..jenuh nak setelkan hutang2 lapuk..50 tahun sblm tu..hehe..

Pakcik Izhar : Cuba tgk..sekrang ni..tak payah ckp soal Melayu dah..sampai bila kita nak bergantung pada “bangsa”…buat orang makin benci adala.Ingat MIC,MCA tu betui2 sokong dasar melayu2 ni ke..diorg pun sbb ada interest je dlm kerajaan..kalo tak..habis ler..sepatutnya kita kena bersatu bwh Islam..baru betul..

Hamdan : betui2 pakcik..contoh golongan yang gagal,kalo pegang pada bangsa ni..mcm bangsa Rom,hancur..bangsa Parsi..hancur..Russia…sbb pgg pada bangsa..memang tk lama la..

Pakcik Izhar : kamu tgk bangsa arab..sbb apa dulu diorg adalah bangsa yang menakluk dunia,sebab pegang dan bergerak bwh Agama..bwh Islam..tapi bila dh kembali semangat berbangsa tu datang..tu yang smpai sekrg..bangsa arab ni asik kene cucuk idung ngn amerika jek..kenapa Kelantan smpai skrg tk jatuh?sbb diorg bersatu bwh Agama..

(perbualan diteruskan dgn isu2 semasa..)

hu….x sngka..ramai org skrg dah mula sedar..dan kesedaran terhadap Islam dah mula bercambah dalam diri rakyat Malaysia..harap2..semuanya akan sedar..

dan Alhamdulillah..rezeki murah pagi2 ni…pakcik tu pun mengakhiri perbualannya dgn ana..lebih kurang pukul 8 pg..dan yang paling best..”takpelah,pakcik belanja pagi ni.bila2 jumpak tegur la”

=) hehe..alhamdulillah..sarapan di sponsor..

sekian..cerita di pagi hari..

3 comments:

Anonymous said...

wah2..best2...thankz for the info...tp pesanan, laen kali dlm hati jgn dok bemain ngan kata2..kecian pakcik tuh..btollah hamdan nmpak lebeh tua dr usia..ahaakz!!!

Anonymous said...

haha..manade-[muda belia tau-bleh bertanding ketua pemuda UMNO lg.]:P

same2...mari sama2 amalkan =)

Anonymous said...

waa...baguih noo,boleh apply debit credit dalam mentazkiyah diri, hebat enta!