Friday

Harga Minyak dunia...MELAMBUNG LAGI?

salam sejahtera..


alhamdulillah..harini bleh la update lg blog ni..since exam yang sgt menensenkan pun dh habis..just preparation utk several SRC program lepas ni..


ana rasa terpanggil utk memberi pandangan berkenaan isu harga minyak dunia nih..dan jugak ana telah diajukan beberapa persoalan berkenaan "inflasi"..apa effect kpd ekonomi...

apa kaitan pulak dgn harga minyak dunia ni.?
kalau kita lihat secara tuntasnya..harga minyak dunia meningkat setiap tahun..dan hamp
ir2 mustahil harga minyak akan turun..

sebelum tu,jom sama2 tengok,ape benda minyak petrol nih?

Petrol atau gasolin ialah campuran bahan api yang diperolehi daripada petroleum yang terdiri terutamanya daripada hidrokrabon alifatik dan ditambah dengan hidrokarbon aromatik seperti toluena,benzana atau iso-oktana untuk meningkatkan penarafan oktana, digunakan secara meluas sebagai bahan api bagi menggerakkan enjin kenderaan atau mesin. Formula lazim bagi petrol ialah C8H18.

sapa2 penah belajar kimia,dia tau la kut apa benda C=karbon,H=hidrogen dan cmna bleh dapat simbol2 tu :P[saya pelajar akaun,tk penah ambik sains,belaja kimia ngn
ayah jek~]

kat malaysia ni,kita guna 2 jenis minyak petrol.Yang pertama,ialah RON 95 dan ROm 97- Ron97 dah mencecah RM 1.92 setakat ni,dan mungkin akan dinaikkan lagi berikutan kenaikan harga komoditi tersebut di peringkat abntarabangsa.


harini,minyak dunia naik lagi hingga ke paras USD 135 setong disebabkan faktor "bimbang",dari para pengguna2 minyak seluruh dunia.

mari kita lihat story line utk kenaikan harga minyak dunia ;

Dari Wikipedia;


Harga piawai minyak mentah
pada NYMEX ialah di bawah $25/tong pada September 2003, tetapi pada 11 Ogos 2005, ia naik ke atas $60/barrel, dan topped out pada harga rakaman $78.40 tiap barrel pada July 13, 2006. Pakar-pakar menynaraikan beberapa faktor yang membawa kepada kenaikan mendadak harga minyak, termasuk pelancaran peluru berpandu Korea Utara, Krisis antara Israel dan Lebanon, amalan menempah bahaya nuklear Iran, dan laporan-laporan dari jabatan A.S tenaga menunjukkan kekurangan pada simpanan petroleum. Sementara harga-harga minyak considerably tinggi dari setahun yang lalu, harganya masih melebihi sekurang-kurangya $14 daripada harga puncak yang dilaraskan mengikut kadar inflasi semasa krisis harga minyak tahun 1980, apabila harga minyak lebih daripada apa yang setaraf dengan nilai harga $90 setong.


Kalo
kita sama2 mengkaji punca sebenar yang membawa kepada kenaikan harga minyak dunia,seribu satu alasan "pakar2" ekonomi dunia,dalam negara dan sewaktu dengannya akan cuba menyakinkan bahawa sebenarnya faktor2 luaran yang menyebabkan harga minyak dunia ni naik.permintaan tinggi la,kebimnbangan masyarakat la,perang la dn mcm2 lg.


Walau apa alasan diberikan sekalipun,kenaikan demi kenaikan harga minyak dunia sejak beberapa minggu kebelakangan ni,dari USD 124 setong,naik kepada USD 125,naik lagi ke USD 135 setong harini...itu hanyalah disebabkan satu perkara.


PUNCANYA HANYALAH SATU :-


SISTEM EKONOMI KAPITALIS!!!

Mengapa harga minyak tak dapat dibendung lagi kenaikannya?


Sistem Ekonomi Kapitalisme – sistem yang menjanjikan ketidakstabilan dan kezaliman

Sistem kapitalisme merupakan sistem ekonomi yang lahir dari aqidah sekularisme; aqidah yang mengenepikan peranan Allah sebagai As-Syari' atau pembuat hukum. Ia merupakan aqidah yang mengagungkan akal sebagai 'arbitrator', sebagai tunjang yang melahirkan segenap pemikiran dan sistem kehidupan manusia. Sistem ekonomi kapitalisme merupakan sistem ekonomi yang hanya mementingkan keperluan materialistik manusia sebagai dasar permasalahannya. Dalam membincangkan permasalahan ini, pendukung sistem ini meletakkan 3 perkara sebagai asas perbincangan mereka.

1. Kelangkaan relatif komoditi dan perkhidmatan di dalam dunia berbanding dengan keperluan manusia yang terus meningkat.

2. Penekanan keatas nilai produk (komoditi atau perkhidmatan) dalam pengkajian mereka.
3. Harga dan peranannya dalam aspek pengeluaran, pengagihan dan penggunaan produk.

Tambahan lagi, motivasi penggerak ekonomi kapitalis adalah manfaat dan hanya manfaat semata-mata. Makalah ini tidak akan membincangkan ketiga-tiga elemen di atas secara mendalam kerana perbincangan seperti ini memerlukan ruangan khusus untuk mengkajinya. Namun begitu, adalah amat penting untuk kita menyedari bahawa banyak peristiwa-peristiwa yang berlaku sejak kebelakangan ini, yang bersangkutan dengan masalah ekonomi dunia, berkait rapat dengan falsafah ekonomi kapitalis yang berkisar di sekitar tiga asas seperti yang disebutkan di atas.

Banyak contoh yang boleh digunakan dalam membincangkan kepincangan sistem ini dalam konteks asas perbincangan yang disebutkan tadi. Kenaikan harga minyak yang berlaku baru-baru ini merupakan kes yang baik untuk diperhatikan dalam melihat kepincangan ini. Falsafah meletakkan harga sebagai mekanisma pengeluaran, pengagihan dan penggunaan, sebagai contoh, telah dengan sendirinya menyebabkan mereka yang tidak berkemampuan dianggap sebagai orang yang'tidak layak' mendapat bahagian dalam 'pengedaran' bahanapi ini.


Pada hakikatnya, kerajaan tidaklah perlu menyarankan perubahan cara hidup kerana bebanan kenaikan harga minyak ini dengan sendirinya memaksa rakyat yang tidak berkemampuan untuk merendahkan lagi taraf hidup mereka yang sudah sememangnya berada di tahap yang cukup menyedihkan. Tidak cukup dengan kenaikan harga minyak, harga barangan keperluan juga turut naik. Kenaikan kadar inflasi (kini kadar inflasi Malaysia adalah lebih kurang 3.2%), salah satu dari fenomena tabi'i sistem kapitalis akan memburukkan lagi keadaan masyarakat yang dipaksa hidup di dalam sistem ini. Yang kaya terus mampu untuk mendapatkan komoditi yang tinggi harganya dan berkemungkinan meraih keuntungan yang lebih dari akses kepada komoditi tersebut.

Yang kurang berkemampuan pula terpaksa berjimat dan tidak mendapat akses sepenuhnya kepada komoditi tersebut dan kemungkinan untuk memperbaiki taraf kehidupan, bagi mereka ini, adalah amat tipis. Sesungguhnya, meletakkan harga sebagai mekanisma pengagihan, seperti yang dilakukan oleh sistem kapitalisme, merupakan suatu yang amat menjijikkan dan hanya membawa kepada lebih banyak kezaliman. Falsafah inilah yang merupakan salah sebab utama bertambahnya jurang antara yang kaya dan miskin.

Melihat fenomena kenaikan harga minyak ini dalam konteks yang berbeza, kesengsaraan yang dihadapi oleh rakyat akibat dari kenaikan ini, bagi sebuah negara pengeluar minyak, adalah merupakan suatu yang amat menghairankan. Kapitalisme merupakan sistem yang muncul dari aqidah sekularisme yang meletakkan kebebasan sebagai asas utamanya. Kebebasan kepemilikan merupakan aspek yang membentuk sistem kapitalisme.

Dengan kebebasan ini, kapitalisme pada hakikatnya tidak pernah meletakkan sebarang halangan bagi sesiapa untuk memiliki apa sahaja yang mereka inginkan. Begitulah halnya dengan khazanah minyak kurniaan Allah. Bagi pendokong kapitalis, minyak bukanlah hak milik umum, sedangkan hukum Allah secara eksplisit meletakkan komoditi seperti minyak dan galian lainnya dengan status kepemilikan umum. Kita tidak perlu mendalami mekanisma pusingan keuntungan minyak untuk sampai kepada rumusan bahawa keuntungan ini pada hakikatnya tidak sampai kepada masyarakat umum sepenuhnya. Malah, bagi masyarakat di Malaysia, kenaikan harga minyak sepatutnya menjadi rahmat kepada masyarakat; namun yang terjadi adalah rahmat ini berubah menjadi sumpahan ke atas mereka!


Dalam konteks yang sama, adalah merupakan suatu hakikat bahawa sebahagian besar khazanah minyak dunia berada di tangan kaum Muslimin. Namun hakikat yang diperhatikan adalah suatu yang amat menghairankan. Kemiskinan dan kehinaan yang menimpa kaum Muslimin hari ini langsung tidak menggambarkan kekayaan negara-negara umat Islam hari ini. Inilah, secara umumnya, kesan yang amat menyedihkan akibat dari penerapan sistem kapitalisme dalam dunia Islam.

Minyak yang sepatutnya menjadi milik umum kaum Muslimin kini dimiliki oleh individu-individu, konglomerat dan syarikat-syarikat besar yang berjalan atas prinsip kapitalisme – manfaat dan keuntungan. Bagi mereka, harga adalah mekanisma pengagihan; oleh itu, selayaknya, hanya mereka yang berkemampuan boleh mendapatkan minyak. Oleh itu, hanya negara-negara Barat dan negara-negara industri yang mampu sahaja dapat membeli minyak dengan harga yang tinggi; meninggalkan negara-negara miskin menjadi semakin miskin dan semakin tersisih dari aktiviti ekonomi global. Yang lebih menyedihkan adalah banyak di antara negara-negara ini adalah negara kaum Muslimin.


Keadilan Ekonomi???

Sistem kapitalisme sebenarnya baru sahaja diimplementasi di dunia hari ini. Dominasi Barat ke atas dunia baru berumur dua abad dan selama dominasi tersebut, fakta sejarah dan realiti hari ini membuktikan bahawa sistem kapitalisme yang diterapkan di majoriti negara di dalam dunia lebih banyak menyebabkan kerosakan dan kenistaan berbanding kebaikan. Perlu diingatkan di sini bahawa dalam membincangkan kegagalan atau kejayaan sesebuah ideologi, seperti kapitalisme, penilaian perlulah dilakukan ke atas kesan penerapannya di seluruh dunia dan bukannya di tempat-tempat tertentu sahaja. Pandangan ini memberikan gambaran yang lebih global dalam memahami kegagalan atau kejayaan ideologi tersebut.

Adakah benar sistem kapitalisme, sekiranya diterapkan boleh menjanjikan keadilan? Adakah Pak Lah akan dapat mengotakan janjinya untuk memberikan keadilan kepada masyarakat Malaysia dalam pemerintahannya, sedangkan sistem yang diterapkannya adalah sistem kapitalisme? Untuk menjawab soalan ini secara tuntas marilah kita sama-sama melihat 'track-record' kapitalisme dalam memberikan 'keadilan' kepada masyarakat dunia.


Secara global, jurang antara yang kaya dan miskin amat ketara. Banyak statistik yang memanifestasikannya. Namun untuk memperkuatkan lagi hujah yang menunjukkan dengan jelas kenistaan yang disebabkan oleh sistem ini, kami bawakan sedikit sebanyak statistik di bumi kapitalisme sendiri, USA. Secara puratanya, golongan miskin di Amerika mencecah 30 juta orang. Pada masa yang sama GNP AS meningkat dari USD400 bilion kepada USD10 trilion dari tahun 1959 hingga 2000. Peningkatan GNP ini tidak pula membantu dalam mengurangkan kemiskinan di sana [US Census Bureau 2001].


Malahan, AS sebagai negara yang menempatkan jumlah jutawan terbesar di dunia masih lagi menghadapi masalah kebuluran. Menurut The Physician Task Force on Hunger in America, kebuluran masih berleluasa di Amerika dan akibat polisi-polisi kerajaan Amerika, masalah ini menjadi semakin buruk. Mungkin perkara ini tidak pernah didedahkan secara meluas dan ramai antara kita yang tidak sedar akan perkara ini; namun, sekiranya kita masih ingat peristiwa yang menimpa Amerika baru-baru ini, peristiwa Taufan Katrina, kita dapat melihat dengan jelas jurang perbezaan antara masyarakat kaya dan miskin yang begitu ketara didedahkan melalui peristiwa-peristiwa diskriminasi dan jenayah yang berlaku di New Orleans. Nampaknya Amerika, sebagai bapa kapitalisme masih tidak berjaya menghapuskan masalah kemiskinan dan kebuluran. Sesungguhnya kegagalam AS dalam menangani masalah ini adalah sesuatu yang tidak menghairankan. Kemiskinan merupakan masalah yang hanya boleh di atasi secara sistemik. Kapitalisme dicipta bukan untuk mengatasi masalah ini bahkan ia berfungsi untuk mempertingkatkannya!

Malahan,seperti yang kita ketahui,minyak adalah "real economy",iaitu sesuatu yang padanya mempunyai nilai Komoditi.Minyak juga adalah asset penting yang sangat berharga dan diperlukan setiap masa.Apabila harga minyak dunia dipadankan atau diukur dengan matawang kertas,atau dalam bahasa ekonominya,boleh dipanggil Fiat money[wang cetak],sudah pasti harga minyak akan naik selama2nya.


MENGAPA INI BERLAKU?


org belajar ekonomi sepatutnya dia tahu benda ni.Fiat money adalah sejenis duit cetak atau bahan pertukaran yang tidak mempunyai apa2 nilai,melainkan nilai yang dicetak atas kertas tersebut.Nilai fiat money ditentukan berdasarkan "gurantee" daripada kerajaan yang memerintah sesuatu tempat tersebut.Tetapi,apabila kerajaan tersebut,hancur,atau musnah ditakluk,wang kerta stersebut tidak lagi bernilai.Sebagai contoh,"duit pisang" yang digunapakai di Malaysia dulu,ketika era penjajahan Jepun.Setelah Jepun dihalau keluar,duit itu hanyalah kertas biasa yang tiada nilai.

jadi,apabila sesuatu yang mempunyai nilai komoditi yang tinggi,dipadankan dgn sesuatu yang tak ubah seperti tisu jamban/fiat money/ USDollar,fiat money akan melalui proses penyusutan nilai,dan harga minyak akan naik.Adakah bermakna minyak menjadi lebih berharga daripada sebelum?atau ada apa2 perubahan pada struktur minyak tersebut?tidakk..!,harga minyak naik sebab value/nilai duit kertas USdollar yang menyusut,menyebabkan utk mendpt certain amount minyak,memerlukan lebih banyak dollar berbanding sebelum.Kenapa masyarakat dunia,especially negara2 pengeluar minyak,yang MERUPAKAN NEGARA2 ISLAM,tidak menggunakan kaedah sebenarnya,kaedah ekonomi islam utk mengawal hrga minyak ini.

mari kita lihat harga minyak dunia berdasarkan graf di bawah ;




Graf di atas menunjukkan kejatuhan dollar/fiat money utk mendapatkan minyak per barrel-membuktikan wang kertas tahap tisu jamban itu mustahil mampu utk menyimpan value yang lebih tinggi dari nilai minyak itu sendiri.Buatlah apa cara sekalipun,minyak tetap minyak,KERTAS TETAP KERTAS.Penggunaan kertas utk jadik duit ni,mempunyai isu yang besar,yang merupakan antara PROTOKOL OF ZION,atau protokol YAHUDI/Jews utk mengawal dunia.Merekalah dalang utama kepada sistem kapitalis,dan juga segala mcm sistem yang merosakkan ummat dunia.

Begitu juga,sistem kapitalis,dan jugak sistem ekonomi yang bukan dr Islam ni,menyebabkan wujudnya satu term iaitu "INFLATION".Apa tu inflasi?

inflasi adalah "increasing of general price level in the economy" atau,satu keadaan di mana berlakunya kenaikan secara umum harga2 barang2 dan perkhidmatan dalam ekonomi.Pada masa inflasi,harga barang2 dunia akan mengalami kenaikan dan ini akan mempengaruhi rantaian ekonomi,dan menyebabkan harga2 semua naik.

Bagi lah banyak mana subsidi sekalipun,kesan inflasi tetap akan terasa.Kerana siap[a yang mengawalnya?YAHUDI.Merekalah dalang segala2nya.merekalah yang mencipta situasi inflasi.

ketika inflasi,supply of money,dalam pasaran banyak,menyebabkan kejatuhan general purchasing power-reflect dari kenaikan harga barang.Dulu RM10 boleh beli 5 atau 6 jenis barang dari pasar.tapi sekarang,bagi RM10 bleh beli 2 atau 3 barang.Apa maksudnya?nilai duit kita menyusut.Inilah yang terjadi bila inflasi.

dan lawan kepada inflasi,adalah recession[tktau bahasa melayu die apo,maybe resessi :P].Recession berlaku pulak apabila supply of money dalam pasaran sedikit,menyebabkan kurangnya permintaan,dan kurangnya pengeluaran.Apabila kurangnya pengeluaran,menyebabkan company2 mengurangkan jumlah pekerja akibat dari kekurangan untung.Recession akan menyebabkan kadar unemployment,atau kadar pengangguran meningkat,dan ini jugak adalah indicator kepada kelemahan ekonomi.

Dan apabila berlaku keadaan di atas,antara cara yang digunakan oleh Bank Negara,utk stabilkan ekonomi,antaranya melalui "fiscal policy" atau monetary policy".Melalui monetary policy,central bank akan mengawal "interest rate" atau KADAR FAEDAH..ATAU bahasa lebih tepat KADAR RIBA.Dan k\mcm kita tahu,riba secara total dan clear di sisi Islam adalah HARAM JELAS DAN NYATA.Mana mungkin sistem berasakan benda2 haram ni akan memberi keadilan kepada manusia..


Msalah kenaikan harga minyak yang kita lalui hari ini adalah suatu yang pasti berlaku dan akan terus berlaku selama mana sistem kapitalisme ini menjadi asas kepada kehidupan kita. Sebarang 'penyelesaian', selama mana ia tetap diasaskan kepada idea-idea kapitalisme, tidaklah ia layak digelar penyelesaian. Kita sebenarnya telahpun terperangkap di dalam lubang kapitalisme yang akan terus mewujudkan ketidakstabilan dan kenistaan di dalam kehidupan kita. Satu-satunya jalan keluar hanyalah dengan mengembalikan sistem Islam melalui penegakkan semula entiti politik Islam yang universal, yakni, Al-Khilafah.

Keadilan sistem kehidupan Islam telah terbukti secara empirik – dan tiada siapa yang mampu menolaknya – melalui penerapan Deen Al-Islam selama lebih 1300 tahun. Dalam aspek ekonomi, Islam meletakkan masalah pengagihan kekayaan sebagai masalah utama yang perlu diselesaikan. Islam juga memastikan kepemilikan kekayaan diperhatikan dengan hukum-hukum yang khusus. Sebagai contoh, kepemilikan dibahagikan kepada 3 jenis; kepemilikan individu, kepemilikan umum dan kepemilikan negara. Minyak, yang banyak menimbulkan pelbagai persoalan sejak kebelakangan ini diletakkan di bawah kepemilikan umum di mana segala kekayaan yang berkaitan dengan kepemilikan ini adalah milik rakyat, bukannya syarikat atau individu. Syarikat dan individu boleh dikontrak untuk membantu proses carigali, pemprosesan dan pengagihan hanya sebagai 'pekerja' dan bukan 'pemilik' kekayaan ini. Dalam masalah kewangan, Islam mengasaskan wangnya kepada emas dan perak. Ini pasti akan mencipta suasana kewangan yang stabil dan menghapuskan inflasi. Kekayaan diukur dalam nilainya yang sebenar. Tiada lagi kekayaan yang boleh hilang dalam sekelip mata.


Inilah sistem Islam. Sistem yang mewajibkan manfaat dan kemaslahatan ditumpahkan ke atas setiap individu yang hidup di bawah naungannya. Sistem yang menjanjikan kestabilan, kesenangan dan kerahmatan Allah Subhanahu wa Ta'ala…

'Dan tidaklah kami mengutuskan engkau kecuali sebagai rahmat bagi sekelian alam'

[TMQ AL-Anbiya':107]


antara sumber tambahan :


www.mykhilafah.com






2 comments:

Anonymous said...

fuhh!..alhamdulillah.. entry yg best.. sempat jugak ana membcnye...
thanks akh...

Anonymous said...

baca2..jgn tk baca.tu suma aplikasi dr micorecons dan makro econs.ingt lg ke tktau tuh~[utk dak2 ekonomi,jgn tinggal ekonomi knowledge even dh tk ambik subjek tu]