Thursday

Pembunuhan Kejam! : 1 iktibar


salam sejahtera..

pagi tadi sempat dengar sepintas lalu berita mengenai pembunuhan kejam sekeluarga,yg dilakukan oleh ahli kelurga mangsa terbabit.Dapat tangkap term2 yang menarik perhatian "putus kepala,putus tgn,pisau masih terpacak di dada"



dan berita mutakhir,suspek pembunuhan,iaitu cucu kepada keluarga terbabit di tangkap di LRT,Masjid Jamek,rujuksini dan kepala salah seorang mayat tersebut,ditemui di tanah perkuburan Islam Shah Alam,seksyen 21.rujuk sini

Sekilas dngr,sgt mengejutkan dan susah nak dibayangkan,apa yang menyebabkan pembunuh sanggup melakukan perkara sebegitu.

Berita ringkas :malaysiakini

Empat beranak dibunuh dengan kejam dan mayat mereka ditemui berlumuran darah di dua rumah yang terletak bersebelahan di Kampung Batang Rokan, kira-kira enam kilometer dari Gemencheh semalam.

Mereka ialah imam masjid kampung berkenaan Atan Daud, 90, isterinya Sutiah Katas, 80, menantu pasangan itu Ismail Awang, 76, dan cucu mereka Siti Khatijah Ismail, 22.

Ketua Polis Negeri Sembilan Datuk Osman Salleh berkata mayat keempat-empat mereka ditemui pada kira-kira pukul 3.30 petang oleh adik Siti Khatijah yang baru pulang dari sekolah.

"Tiga mayat ditemui dalam keadaan terbaring di ruang tamu dalam rumah imam itu, manakala mayat Siti Khadijah ditemui di ruang tamu rumah bersebelahan.

"Mayat Ismail Awang ditemui dalam keadaan putus kepala sementara anaknya Siti Khadijah ditemui dengan pisau masih terpacak di dada, manakala Atan dan Sutiah ditemui dengan kesan tetakan pada tangan, seolah-olah mempertahankan diri daripada serangan," katanya pada sidang akhbar semalam.

Beliau berkata polis menemui senjata yang dipercayai digunakan dalam kejadian itu di sekitar kawasan rumah terbabit.

"Polis percaya serangan itu berlaku pada sebelah pagi dan kami akan berusaha memastikan mereka mendapat pembelaan. Ia perbuatan kejam yang berlaku dalam sebuah keluarga," katanya.

Osman berkata polis kini mencari cucu lelaki imam itu yang dikenali sebagai Rashidi Ismail, 34, dengan nombor kad pengenalan 760315-05-5025 bagi membantu siasatan.

Lelaki itu didapati hilang bersama motosikal Suzuki berwarna biru bernombor plat BAY 2805, katanya.


Alangkah malangnya,di saat2 permulaan tahun baru hijrah ini,dipanaskan dengan tragedi sebegini,yang pasti mengundang seribu satu persoalan,bagaimanakah suspek terbabit tergamak untuk melakukan perkara sebegitu,dan tak mustahil peristiwa seperti ini akan berulang bila2 masa.

masih ter pk lagi,bagaimana suspek boleh bawak kepala bapaknya sendiri,dengan menaiki motosikal dari Gemencih ke Tampin (rujuk sini) dan menaiki pengangkutan awam ke Shah Alam atau tumpang sapa2,tanam kepala tu,dan pegi ke KL pulak.Sangatlah susah nak diterima dek akal yg waras.

Yang paling menyedihkan di sebalik peristiwa ini,adalah suspek pembunuhan seorang Muslim,dan cucu kepada keluarga "imam".Benarlah,iman tak dapat diwarisi.Keperluan Tarbiyyah anak2 mUslim zaman sekarang dah jadi sangat mendesak!






al-kandahlawi
Baitulhikmah
www.pembinaselangor.com


10 comments:

khaulah said...

sedeyh sangat baca da tengok berita ni di media... x sangka benda ni boleh terjadi pada umat islam tu sendiri.. dahsat..dahsat.. huhu..

pagi tadi masa tengah dengar berita di IKIM.. ibu kepada suspek bagi tau.. sekiranya betul anak dia yang lakukan.. dia maafkan sebab dia seorng anak yang baik sepanjang kehidupannya... disenangi rakan2 dan keluarga..
dan dia memang seorg yang agak pediam.. dn mungkin disebabkan tekanan.. dan mungkin juga dibawah pengaruh shabu (sekiranya betul).. bila pikir2.. betul juga.. selalu terjadi seorang yang agak pendiam bertindak diluar jangkaan ..emm

sungguh x ternilai penerimaan seorang ibu terhadap anaknya sendiri disyakki sebagai suspek pembunuh itu, walaupun membunuh ahli keluarga sendiri..

|makhlukDIA| said...

tarbiyah...

segala2nya perlu bermula dari bawah..

hm~

hamdan al-kandahlawi said...
This comment has been removed by the author.
hamdan al-kandahlawi said...

mari2..ambillah iktibar..:)

Nurul 'Ain said...

pada pendpat sy,

kdg2 kita x bleh nak ckp apa2 slagi mana kita x diuji.
mungkin hr ni kita mcm ni..
tp esok lusa kita x tahu di manakah kita, bagaimanakah kita..
x tau apa yg akan menimpa..

spt mana firman allah
" patutkah manusia menyangka bhw mrk akan dibiarkan dgn hanya berkata: kami beriman, sdgkn mrk x diuji"_ al-ankabut 2

jd, mari sama2 shbt2 kita buka minda bhw isu ni bknla tletak pd pihak mangsa shj..

bleh jd insan tsebut sbnrnya x rela. x sangka n mcm2 bleh terjd..

bleh jd juga msyrkt skeliling yg slh..
bleh jd kita..

mungkin kita smua bleh fikir sejenak di manakah kita di saat org lain memerlukan..

wlupun bukan dia, mungkin org lain..

dan memandangkan kaum kerabat mangsa wujud di dq, n org yg terlibat pun bukanlah semula jd seperti yg disangkakan..

moga kita semua m'dpt hikmah drpd apa yg terjd..

hamdan al-kandahlawi said...

eh..sbr2..

jgn emo2 kt sni.

ni bukan "tuduh"an okey.pls phm entry betui2..dan takde plak salahkan mangsa 100%.ada ke?its just a report from current issue.

kalau ya pun kaum kerabat mangsa di dq,tk perlu la emo kt sni

hamdan al-kandahlawi said...

ada sapa hntr komen pasal "kesimpulan" tadi..sori tktau p mana plak

nk habaq mai..entry ni copy dr malaysiakini..dan takdak kesimpulan apa pun dibuat,sbb masih dlm siasatan.so whats the problem bro?

Nurul 'Ain said...

minta maafla klu rasa t'emo.

|makhlukDIA| said...

eh..
jgn salah fhm..
x emo..
baik2 saja :)

tp itulah hakikatnya..

wallahualam

hamdan al-kandahlawi said...

ha..kalo tk emo tkpe :D