Saturday

Melayu bErpeCah,ISLAM di pertikai !


Salam sejahtera...

Saya rasa sangat terpanggil untuk share satu berita dari utusan...






PUTRAJAYA 1 Jan. - Perpecahan orang Melayu menjadi penyumbang kepada tindakan pihak tertentu berani mempertikaikan sesuatu perkara yang menjadi hak Islam di negara ini.

Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria (gambar) berkata, tahap perpaduan yang rendah itu memberi peluang kepada pihak terbabit sewenang-wenangnya menyuarakan pendapat mereka mengenai isu-isu yang menyentuh sensitiviti umat Islam.Sedangkan, kata beliau, sebelum ini tidak pernah timbul isu mempertikaikan larangan penggunaan perkataan Allah.

''Keputusan Mahkamah Tinggi membenarkan Gereja Katolik menggunakan perkataan Allah dalam penerbitan mingguannya, Herald The Catholic Weekly boleh dianggap sebagai penghinaan kepada umat Islam di negara ini.

''Tindakan tersebut juga hanya akan menambahkan lagi kekeliruan kepada banyak pihak," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia hari ini.

Menurut Harussani, keputusan mahkamah itu dikhuatiri bakal mendatangkan kesan lebih buruk seperti kemungkinan tercetusnya pergaduhan dan perpecahan pada masa depan disebabkan perselisihan pendapat.
Beliau menegaskan realitinya perkataan Allah tidak boleh digunakan oleh agama lain memandangkan pegangan dan amalan yang berbeza.




''Mana boleh kita samakan Allah Yang Maha Esa bersifat tunggal dengan pegangan agama yang menganggap Tuhan sebagai tiga elemen," jelasnya.

Ditanya mengenai kesan penggunaan perkataan Allah di tadika kelolaan guru beragama Kristian yang turut disertai kanak-kanak Islam, beliau berkata, perkara itu hanya akan mendatangkan kekeliruan berpanjangan kepada golongan tersebut.

"Mereka bakal keliru tentang perkataan Allah kerana menganggapnya sebagai sesuatu yang sama."Adalah bahaya jika ia dibiarkan berterusan sehingga mereka memasuki universiti nanti," katanya.Harussani turut menyifatkan tindakan mempertikaikan larangan penggunaan perkataan Allah selama ini seolah-olah mempunyai niat dan motif tersendiri untuk mengelirukan umat Islam.

"Kenapa mereka (pihak Kristian) perlu mempertikaikan larangan yang telah ditetapkan selama ini dan mahu terus menggunakan perkataan Allah," jelasnya.Beliau turut menyelar golongan liberal Islam yang menyokong penggunaan perkataan Allah oleh orang bukan Islam sebagai kononnya sesuatu yang tidak salah. 


 ayuh sahabat sekalian..

apa tindakan kita?berpeluk tubuh sahaja?mari sama2 berusaha mengislah diri dan membawa ummat kembali kepada Islam yang sebenar..





al-kandahlawi
Baitulhikmah

0 comments: