Monday

Usrah is the Nucleus of Dakwah? (part 2)

jam menunjukkan 4.30 pagi

Rahmat terjaga tiba-tiba,lantas fikirannya bercelaru memikirkan masalah yang melanda dirinya.

"ah..tak usah difikirkan sangat! sekurang-kurangnya masih ada kumpulan yang mendukung Islam." desis hatinya berbelah bahagi.

Rahmat lantas bangun,menolak dirinya yang lesu dari beramal...mengambil wudhu'' dan terus menghamparkan sejadah berlatar kan masjidil aqsa.lantas jiwanya digamit rasa syahdu..

"apa terjadi kepada saudara-saudaraKu di Palestin sana,entah cukup makan ke tidak,entah cukup tidur ke tidak..." hatinya mula beromongan sendirian.

rahmat memaksa diri...mendirikan solat tahajjud 2 rakaat..sujud dan ruku' dengan penuh kegelisahan di dalam jiwa..

selepas salam terakhir lantas Rahmat beristighfar panjang..menghela nafas,dan menghembuskannya perlahan-lahan..seolah-olah melepaskan satu bebanan berat yang belum pernah dirasai sebelum ini..

rahmat mula bermonolog,menadah dua tangan ke langit sambil berdoa separa berbisik

" Ya Allah..yang Maha Besar,Maha Pengasih dan Penyayang,Yang Maha memberi rahmat,Maha Bijaksana,Maha Mengetahui lagi Perkasa..berikanlah aku kekuatan untuk memperbaiki Iman dan amal,berikanlah aku kekuatan untuk mengatakan kebenaran dan mencegah kejahilan,berikanlah kepadaku kefahaman dalam mentaatiMu ya Rabbi...Ya Rabbi..Kurniakanlah kepadaku kefahaman dalam Agama..jadikanlah aku dari golongan yang diredhaiMu.....bangunkanlah aku di hari yang tiada tempat pergantungan selainMU,dengan wajah yang berseri-seri bersama para syuhada'...ampunilah segala dosa-dosa ku samada yang sengaja atau pun tidak kusedari...ampunilah segala kelemahanku untuk meneruskan beban dakwah yang dipikul,ampunilah diriku yang kerdil ini andaikata aku tak mampu melaksanakan apa yang aku perkatakan..tiada kekuatan selain keizinan dariMu ya Allah....aku lemah...aku lemah Ya Allah...bantulah hambaMu yang hina ini..."

air mata rahmat mengalir deras..

bila mengingatkan pesanan demi pesanan yang diberi dan diucapkan..ketika memegang jawatan tinggi dalam pergerakan dakwah dahulu....bagaimana jika ahli-ahli usrahnya dahulu mendakwanya di akhirat kelak...satu persatu akan dipertontonkan...kesilapan..kesalahan..kejahilan..

"ya Allah.." perlahan rahmat ucapkan..menenangkan diri..duduk sejenak..merenung kembali..


******

2 tahun yang lalu...

" Mat,kertas kerja Minggu Kebudayaan islam tu dah siap ke?jangan lambat,nanti bising pulak tuan president kita tu" Sergah Hizam secara tiba-tiba.

"oit...bagi salam arr,hilang angan-angan aku tadi,potong line betui la" rahmat membalas sapaan sahabat karibnya itu dengan mesra,yang dikenalinya sejak minggu orientasi lagi,sehinggalah sama-sama menjadi pimpinan dalam Persatuan Study Muslim(PSM).

"Zam,aku ada masalah sikit la..pasal program tu,rasa cam tak larat nak buat" rahmat merengus.

" pulok doh..mu ni..dulu kato buleh,nak buakk pah xse plok..gapo aaa.."balas hizam kehairanan dengan sikap sahabatnya itu dengan loghat pantai timurnya.

" eh..eh..hang ni,aku lepuk kank cuma jek.cakap bahasa standard ok,tak paham haku.aku orang kedah sejati,akan ku kedahkan sume loghat-loghat di selatan ni.haha.."Rahmat membalas sambil ketawa perlahan.

"zam,sebenarnya macam ni..bukan aku tak nak teruskan program tu..tapi.." rahmat terhenti seketika.


bersambung pulok dah~~~:P

1 comments:

niqobi said...

uhuhu..bakpo pendek ??
teruskan lg smbungan dia..
(^_^)