Tuesday

Usrah is the nucleus of dakwah?(part 1)

Rahmat pertama kali menjejakkan kaki ke universiti..

melihatkan keadaan di univ. membuatkan rahmat kaku seketika..

panas,rimas,serba serbi gundah gulana apabila berada dalam hiruk pikuk manusia..yang sangat asing bagi dirinya..

bermacam-macam ragam,ada yang rambut berwarna warni,ada pula yang bertudung labuh..ada pula yang ahli masjid..tetapi..mempunyai ragam yang lain pula..

ada pula happy go lucky..tak kisah mana-mana pun..datang univ...hepi saja..enjoy..

berada pula serumah dengan abang-abang super senios citizen (senior yg teramat),sedikit sebanyak mendedahkan rahmat kepada budaya sosial yang melebihi batas..

malam itu..

panas,rimas,serba salah...rahmat memikirkan lagi arus kehidupan apakah yang melanda dirinya..apa telah jadi kepada diriku..di mana kah kekuatan Iman dan amal ketika di sekolah dulu..

*****

setahun yang lalu...

"Adik-adik sekalian,abang nasihatkan kamu semua jangan sekali-kali tinggalkan usrah,dan fahamilah rukun-rukun usrah yang sebenar,usrah adalah nukleus kepada dakwah,usrah adalah keluarga..." jelas rahmat bersemangat.

"adik-adik..ingatlah...al-insanul insan...manusia itu tetap manusia..pasti ada masa dan ruang kita akan tertewas atau lari dari jalan sebenar..kerana itulah,sentiasa manusia itu mempunyai ruang untuk memperbaiki dirinya..dan pulang ke jalan yang asal..kerana itulah,perlunya ada satu ikatan mahabbah,hablun ila Allah..melalui perantaraan Usrah..sepertimana yang diasaskan Rasulullah sendiri,yang pertama kali di rumah Al-Arqam bin Abi Al-Arqam.."

" tapi bagaimana dalam keadaan adik-adik yang akan berjauhan dengan keluarga,rakan-rakan seusrah,dan juga cikgu-cikgu kalian?di sinilah usrah memainkan peranan"

"usrah yang sebenar adalah usrah yang berterusan,usrah adalah satu benda yang diperlukan untuk kamu bernafas dalam Islam,sentiasa menyedarkan roh dan jiwa kamu semua yang akan menghadapi masa-masa lesu"

bangun Fazakual kebingungan,dan bertanya : bang,nanti kami masuk U,sapa kami perlu berusrah,dan bagaimana nak tahu usrah itu mengikut apa yang dinyatakan Hassan Al-Banna sebenar-benarnya?

rahmat terdiam,di dalam majlis perpisahan tahun akhir pelajar Tingkatan 6,suasana yang sebelumnya tenang bertukar kepada bisik-bisikan dari para pendengar,terdiri dari adik-adik Form 1- form 5.rahmat selaku Ketua Biro Dakwah dalam Badan Dakwah dan Kebajikan,membisu seketika.

"erm..dalam hal tu.."

kepalanya masih ligat mencari-cari jawapan,dan cuba berimaginasi,apakah jawapan terbaik untuk soalan yang tak disangka-sangka itu,bak peluru roket al-qassam menembusi kotak pemikirannya.

"itu,abang tak dapat jawab sekarang..yang pasti akan ada mereka yang menjaga dan membawa kamu pada usrah nanti"

Fazakual seolah tidak berpuas hati dengan jawapan rahmat,dengan spontan bertanya lagi "abang siapa yang menjaga kami itu?kata tadi usrah akan berterusan,tapi abang sendiri tak boleh bagi keputusan yang jelas ke mana hala tuju kami dalam usrah selepas kami tamat zaman sekolah nanti.bagaimana melihat usrah yang sebenar ini?"

persoalan yang dihamburkan oleh fazakual,Tingkatan 5 Al-Ranteessi,membuatkan rahmat terkedu sebentar.berada 5 tahun dalam perjalanan dakwah,baru kali pertama perkara ini terjadi.

Bingung.Mungkin kerana akan tamat persekolahan,menyebabkan soalan seperti ini terhambur keluar.Sebelum ini,rahmat sendiri belum pernah terfikir untuk mengajukan soalan ini kepada abang-abang usrah sebelumnya..

"zack..begini...biasanya di institusi pengajian tinggi,sudah bertapak persatuan Islam....zack boleh menyertainya..."

Zack bingkas bangun.dengan tenang dia bertanya : benarkah dengan menyertainya..saya akan terus berada dalam usrah?ke mana hala tuju sebenar usrah yang telah saya ikuti 5 tahun lepas?bagaimana kalau ini...dan mengapa itu..***

**********

jam menunjukkan 3.40 pagi..

masih terngiang-ngiang di telinga soalan-soalan fazakual yang pedih menusuk kalbu.Dalam keadaan rahmat sekarang,soalan-soalan itu adalah realiti,yang dia tak mampu menjawab,dan dia menghadapi keadaan itu sekarang.

"aku mesti lakukan sesuatu!" diam-diam rahmat membisikkan kepada dirinya

bersambung~ :p




al-kandahlawi
8.17am
teratak An-Nushrah

3 comments:

niqobi said...

baru excited nak bc.. tbe2 dah bersmbung... hoho..

Anonymous said...

ahaha..ni asal nama Fazakual n zack digunakan ni..cm pernah dgr ja..Bukan mamat hensom yg study kat MMU cyber ka?...hahahahahah...


Meow Hensom, kacak n bergaya..

Anonymous said...

tkde kne mengena dgn yg idup atau mati...nama dan watak hanyalah rekaan..apatah lg org yg ngaku hensom [kt bhg perut je la] hahahah