Tuesday

Peristiwa Gempar 15 Februari!

salam sejahtera...

nun jauh di Pearl Maternity Hospital,Penang..

telah berlaku satu lagi sejarah menggemparkan dunia..

tanggal 15 haribulan Februari 2009..jam 5.19pm..

maka dengan rasminya saya dah mempunyai seorang anak buah lelaki..

dengan berat 3.25kg, dan 46 cm tinggi..

seorang ahli baru telah wujud dalam keluarga saya di dunia ni..

seorang yang tanpa dosa dan noda..yang akan dicorakkan oleh ibubapanya,yakni abg dan kak ipar saya..

utk menjadi seorang manusia..yang beriman dan berguna kepada manusia..

demi menggalas tanggungjawab sebagai seorang khalifah..

inilah dia..seorang lagi Khalifah Allah...




dengan nama amirul hamdan abd rahmanirrahim bin mohd hafizurrahman..

mungkin inikah manusia yang akan menggegarkan dunia dengan sejarah baru yang akan dicipta?atau hanya akan menjadi salah satu dari bahan di dalam lipatan sejarah..

Maka Islam lah yang menentukan segala2nya...

dalam kita bergembira menyambut kelahiran..dan si bayi menangis menerjah dunia..

mari kita singkap Firman Yang Maha Agung...berkenaan kelahiran manusia2 di muka bumi..

Allah SWT berfirman, “Dia memberikan anak perempuan kepada siapa yang Dia kehendaki dan memberikan anak lelaki kepada siapa yang Dia kehendaki, atau Dia menganugerahkan kedua jenis lelaki dan perempuan (kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya), dan Dia menjadikan mandul siapa yang Dia kehendaki. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui lagi Maha Kuasa.” (asy-Syura: 49-50).

Allah mewajibkan juga untuk menyambut anak yang lahir dengan penuh kesyukuran dan kasih sayang kerana ini nikmat dari Allah SWT.

Nikmat yang akan menjadi penyeri rumahtangga. Membahagia dan menyenangkan hati suami. Apatah lagi si isteri.

Firman Allah, “Dan orang-orang yang berkata: Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami)”.
(al-Furqan: 74).

Allah SWT juga ada merakamkan doa hamba-hambanya yang mahukan pewaris perjuangan mereka...

Misalnya, doa Nabi Zakaria, “Ya Rabbi, kurniakan aku seorang anak yang baik di sisi Engkau.” (ali Imran: 3. “Anugerahkan aku seorang putera, yang akan mewarisi sebahagian keluarga Ya’kub.” (Maryam: 5-6).

Lahirnya seorang bayi di muka bumi...maka datangnya dengan sebuah tanggungjawab yang besar kepada ibubapanya..sebuah amanah Allah untuk membesarkannya dalam suasana Islam,dan juga suasana ketaatan kepada Allah..sebagai HambaNya..

Allah berfirman, “Hendaklah kamu menjadi manusia-manusia rabbani”. (ali-Imran: 79). Ibu bapa mempunyai tugas berat mendidik anak-anak yang rabbani. Satu tanggungjawab yang suci untuk menghasilkan manusia-manusia yang hanya taat kepada Allah dan RasulNya. Amanah ini cukup berat, tapi ia akan ditanya oleh Allah kelak.

Rasulullah SAW bersabda, “.... dan setiap suami adalah pemimpin bagi keluarganya. Ia akan diminta pertanggungjawabannya dan setiap isteri adalah pemimpin atas penghuni rumah dan anak suaminya, dan ia akan diminta pertanggungjawabannya”.

Sehubungan itu, ibu bapa mesti memahami dan menunaikan setiap hak anak yang dipikulkan kepada mereka. Sabda Nabi, “Hak anak ke atas ayahnya ialah memberinya nama yang baik, mengajarnya menulis, mengahwinkannya apabila sudah cukup umur dan mengajarnya al- Qur’an”. (Riwayat al-Hakim & ad-Dailami).

Baginda SAW juga pernah bersabda, “Tidak ada suatu pemberian yang lebih baik daripada seorang ayah kepada anaknya daripada budi pekerti yang baik”. (Riwayat at-Tirmidzi).

Di samping itu, kasih sayang ayah dan ibu mesti diberi kepada anak-anak. Ini hak mereka. Perhatian dan kasih sayang mereka perlukan untuk menjadi insan rabbani. Akhlaq Hussain menulis, “Seandainya ibu bapa tidak melayani anak-anak mereka dengan kasih sayang, bagaimanakah mereka mengharapkan anak itu berkelakuan baik kepada mereka?”.

Oleh itu, mendidik anak-anak menjadi insan soleh adalah tanggungjawab dalam agama Islam. Ibu bapa tidak seharusnya gagal mendidik anak-anak di dunia ini. Jika gagal mendidik anak kerana lalai, maka beban yang berat akan dipikul di akhirat nanti. Allah SWT telah memperingatkan perkara ini menerusi firmanya, “Wahai orang-orang yang beriman! Selamatkan diri kamu dan anggota keluarga kamu daripada api neraka”. (at-Tahrim: 6).

kepada abg dn kaka ipar,tahniah diucapkan..dan moga anak itu menjadi seorang yang mampu memberi sumbangan kepada dunia Islam,dan mampu mengubah masyarakat dan sejarah..


p/s : jmpe dak tu nak picit pipi dia kuat2,lepas tu buat sambal tumis atau masak kicap.nyum2 :D


-al-kandahlawi
6.58pm
SRC Room





10 comments:

niqobi said...

Alhamdulillah.. bertambah lg kaum2 Adam di muka bumi Allah ini...

tAHniah sbb dah jd Pakcik... ;)


p/s: jgnlah picit2 pipi baby.. sian dia... kecik lg~ =D

Al Qamariah said...

tahniah ye pak cik hamdan... :D

Enche' Eyezoodean said...

wah..congratulations Uncle! hahaha..

nurul said...

eh kenape sign kt bwh tu src room?? hahah... gila kuasa ka?? nk jadi src lagi ek?? hehehe... hamdan dh layak jadi bapak pakcik dah.... tg masa je tu.. :> dauroh dh p dah.. hahahh :D

~nEmo~ said...

tahniah ye pak cik Dugong :D

Anonymous said...

betul ke nama dia ni..
amirul hamdan abd rahmanirrahim bin mohd hafizurrahman..?
heee~

Anonymous said...

to Nurul:

oit..src room bwh tu sbb aku upload guna komputer src masa tu..apa da..hang tu ler kene cepat2 weih..daurah dia yg tnya soklan pelik2..:D

-al-kandahlawi-

Anonymous said...

thnx suma..saya masih bukan pakcik okey :D

saya masih mude belia :p


-al-kandahlawi-

Anonymous said...

haha sama dgn adik2 dia..

Abangmu@ Mangotouch said...

Wuah,,,,
tak sangka ada entry khas untuk baby comel kami!
thanx pada semua2 yang memberi ucaptama tahniah pada kami.... doa2kanlah khalifah kecil ini dapat di didik dengan taqwa dan nas Islam sedari kecil lagi....

Insyaallah...

p/s- Our baby sekarang kat ICU...kritikal demam kuning..mohon sama2 kita doakan kesihatan beliau....