Thursday

Ku renung sendirian...





ku duduk,ku berdiri..ku renung sendirian..

teringatku pada zaman silam..

zaman silam yang penuh suka duka..

zaman silam yang penuh warna warni dan rasa..

zaman silam apabila dihalang oleh cikgu sendiri utk mengambil jurusan aliran sains di sekolah..no choice..terpksa ambik kelas akaun...

zaman silam apabila memenangi perlawanan perahu panjang selama 2 thn berturut2..juga selepas kenangan pahit kalah 2 tahun berturut2 sebelumnya..

zaman silam melihat kegembiraan ibubapa,apabila menerima anugerah King Scout dari Sultan kedah..dan anugerah aliran sastera ikhtisas dari Sultanah Kedah..ada hikmah apa yg berlaku sebelumnya..

wif sultan kedah~...

zaman silam yang tercatat bahawa aku x de rezeki untuk bersama sahabat2ku menyambung pengajian ke Al-azhar,cairo..

zaman silam yang telah tertulis sejarahku akan berada di MMU Melaka..bachelor of accounting..

bermulanya...

zaman alpha dgn penuh innocent..mula menyertai IU..join election SRC...mula mengenali apa itu dunia universiti..

SRC election 04/05..

antara senior terawal yg ku kenali,nizamsyamil ( skrg jaga pak arab kt MMU :p)..berjiran dgn org2 iu depan rumah sewa..mengenali team2 Bagaiz....dan PRM..


Convo carnival appr.dinner....05..


sgt bermakna utk diriku....starting point..desa tercinta 2004-batu pahat...


dt 04..batu pahat..

....club registration..2004........

.....wif senior2..Iu dinner '05...

zaman beta yang ter sangat sibuk..dengan 1001 program...komitmen bertambah..IU,SRC & silat gaYong..di tambah dengan jurusan akaun yang tough...mcm nak pecah pale..juga diwarnai dengan insiden "war" di dalam pemilihan pimpinan src..


Final-Tornament silat kebangsaan..kontinjen Melaka..

berada di tampuk atasan utk memimpin bnyk meneggelamkan aku dalam memahami erti kehidupan..terasa jiwa makin lesu..

zaman gamma yang penuh dugaan yang mencoretkan sesuatu dalam proses pembentukan jiwa yang lemah ini..menerima tggjwb memimpin sebuah persatuan..yang sgt berat..sungguh sehingga sekarang masih terasa kesan menanggungnya..

muktamar iu 05/06..

terus..

zaman delta..diberi amanah yang lebih besar lagi..aku tak mampu..aku tk mampu..tapi apakan daya..Allah takkan membebankan hamba2Nya dengan sesuatu yang di luar kemampuan..



SRC election 06/07..



diuji dengan subjek2 Killer...di uji juga dengan cabaran di dalam orientation committee yang penuh kontroversi..

ku renung lagi..

terus..

zaman Epsilon..practical training..zmn yang banyak mengajar aku erti kehidupan..sukarnya mencari rezeki..dan betapa sukarnya mendapat masa yang berharga...6 bulan di KPMG,cukup menyedarkanku..dan menemukan aku dengan erti ber usrah..siapakah yang akan membimbing kita apabila berada di alam pekerjaan kelak..

satu permulaan kepada hijrah yang besar..KPMG!

dan sekarang...

aku masih di sini...

MMU melaka..

bersama kawan2..



yang dah expired..

menunggu masa utk pencen dari mmu..

lebih kurang 3 bulan lagi..

ku renung sedalam-dalamnya...

teringat kata2 naqib usrahku..abg khair..berkali2 berpesan..

"kullukum ra'in wa kullukum mas'ulun 'an ra'iyyatihi"..

Hadis dari Rasulullah yang cukup bererti..

setiap dari kamu adalah pemimpin...dan kamu akan dipertangunggjawabkan..ke atas pimpinan kamu..

adakah aku sudah menepati hadis ni...atau..segala2nya akan ditanya di akhirat nanti..ke atas aku..aku berseorangan...satu demi satu menerjah fikiran..kesilapan ketika memimpin..kesalahan ketika memberi arahan..kedangkalan ketika berfikir dan menerima pendapat serta ideologi..kegelapan dalam menerima cahaya..

segalanya sudah berlalu..yang penting hanyalah pengajaran yang boleh diambil..

sepanjang 5 tahun di MMU..apa yang telah aku sumbangkan?utk diriku,agamaku,bangsaku...terasa diri ini sangat muflis..

terus...

merenung...




al-kandahlawi
Penta Lab




9 comments:

mohamad said...

salam..

nape time alpha ea kurus je..ilusi optik ni..huhu..

Anonymous said...

masa tu tgh diet..so kurus la.ceh..hang pun kurus jugak apa..haha



-al-kandahlawi-

me as u know.. said...

~ku renung sendirian~
dan
terus merenung....
Semoga Allah terus memberikan petunjuk dn hidayah kpd hamba2nya..

ameen :)


p/s: pengalaman mengajar erti sebuah kehidupan... masih mencari~

nurul said...

buka ilusi optik... tu ilusi anti septik... dia kebenarannya... sume septik2 dia mkn dn kini hasilnya..

ya Allah... bak gergasi yg sdg buas membesar kalah anak gajah membesar... ;)

Syazwann Al-Qwantani said...

uish,abg hmdan dpt anugerah pengakap draja ke?hehe..a rndunye scout..

kwn huzaifah said...

abg hamdan smkin buncit!
pengakap kump 23 maktab mahmud..
wah tahniah dah dpt anak buah baru..
pah mcm tak tau lg je.

Anonymous said...

jeles ar tu korang2 ni..haha..

tough ok.itu cuma bygn :D

-kandahlawi-

azril'kiara said...

dol, mcm kenal je gamba 1st tu ..
mat kandakmelawi's ni skrg dah cukup dzat .. berzat2 lagi tu ..
hampa tak tgk dia lagi masa dia praktikal kt KL ..
fuh .. penah aku nasihat ..
xnk dengo ..
betul mcm aizam ckp ..
kalah buaya yg sdg membesar ...
har har har har ..

Anonymous said...

tudia...sorg lg wat fitnah..cmni ar..hahaha