Wednesday

Rehlah Masyi Badar Kubro

assalamualaikum

perkongsian aktiviti seterusnya adalah Rehlah Masyi Badar Kubro.

Kenapa rehlah Masyi?

masyi dalam bahasa arab,yang bermaksud 'berjalan'.Dan program ini dianjurkan pada 17 Ramadhan yang lepas,sejajar dengan tarikh berlakunya perang badar Kubro menurut majoriti ulama' sirah.Kebanyakan tentera Islam ketika itu tidak mempunyai kelengkapan langsung,dan pergi berperang dengan berjalan kaki.

Kelengkapan perang yang ada pada tentera Muslimin :

Bilangan Tentera : 313 (menurut pndpt majoriti)
Kenderaan : 2 ekor kuda,70 ekor unta.
Alatan : pedang,pelepah tamar dan lain2.

Program ini dianjurkan oleh Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) shah Alam/Klang demi menghayati semangat JIHAD yang terpahat dalam jiwa tentera Muslimin,dan juga perang pertama dalam sejarah perluasan tamadun islam selepas turunnya wahyu dibenarkan Ummat Islam berperang untuk mempertahankan aqidah dan menyebarkan Islam.

Semua peserta berkumpul di checkpoint2 yang telah ditetapkan,iaitu di masjid munawwarah,seksyen 27 dan di jam besar masjid shah alam.Lebih kurang pukul 8.30,para peserta bergerak ke Cyberpark,Cyberjaya-lokasi di mana rehlah masyi ini akan dijalankan.


akh kamarul beramah mesra antara peserta yg hadir,kelihatan ust.rizal (berbaju kuning) menjeling kamarul memastikan beliau berckp berlandaskan quran dn sunnah :p

team gerak khas dari INTEC shah alam

Menyelusuri lebuhraya elit,tembus ke LDP- dan terus ke cyberjaya-Konvoi dari checkpoint masjid munawwarah tiba lebih awal,dan lebih kurang 9.00 pagi konvoi dari checkpoint masjid shah alam tiba di lokasi.

para peserta meninjau2 kawasan sekitar,dan trek yang akan dilalui

pada malam sebelumnya,hujan renyai2 dan masih sama pada pagi tersebut,sedikit sebanyak memberi kekuatan kepada para peserta untuk lebih bersungguh2 menghayati peristiwa badar kubro,di mana hujan pada malam sebelum peperangan tersebut (malam jumaat) memberi kesegaran kepada tentera Islam utk berjuang,dan mengukuhkan tanah tempat berpijak.Ini memberi keyakinan kepada tentera Islam.Dan keyakinan itulah yang cuba digapai oleh para peserta-antara taklifan yang perlu dibawa : Al-Quran,& kitab sirah yang reliable.

Setibanya di sana,para peserta dibahagikan kepada 3 kumpulan besar,dan program dimulai dengan ucapan alu-aluan pengarah program-akh kamarul- dan disusuli dengan pengisian dari Ust. Azrin.

ust azrin menyampaikan pengisian ringkas & padat

Antara Intipati pengisian beliau adalah saranan untuk menjaga lidah,serta amaran Allah terhdp org yg berkata2,tetapi dialah penentang terbesar terhadap kebenaran.

Program diteruskan dengan taklif dan assignment yang perlu dilaksanakan oleh setiap kumpulan ketika 'masyi' dijalankan.

Assignment pertama : adalah soalan-soalan yang perlu dijawab sepanjang perjalanan,yang berkaitan dengan perang2 besar yang berlaku dalam bulan Ramadhan,antaranya,Badar Kubro,Perang Tabuk,perang khandaq/ahzab, & perang fathul makkah.

Jawapan yang diberikan mesti dijwab berpandukan kitab sirah yang dibawa,yang boleh dipercayai.Tgk soalan je ha..sudah,memang soalan2 mencabar yang sukar dijawab.
Assignment kedua : Menghafal 313 nama para sahabat yang turut serta dalam peperangan badar kubro.ini yang paling berpeluh nk buat ni..huhuhu...

selepas usai sesi ta'aruf ringkas bersama ahli kumpulan masing2,para peserta bergerak menyelusuri trek yang ditetapkan bagi menghabiskan perjalanan sejauh 2 km.

para peserta memulakan langkah,dengan masing2 tunduk kepala(menghafalnye pasal )

semua khusyuk tunduk bwh-berusaha nak hafal nama2 shbt

setelah beberapa lama berjalan,sebahagian kumpulan ada yang berteduh seketika untuk menjwb soalan dan merujuk kepada kitab serta berbincang2..


tak kurang jugak yang mencari ketenangan dan berbuih2 utk hafal nama2 para shbt dlm perang badar..


ha..tu jgn terjun dlm tasik tu sudah la~

team yang paling mantap sekali. :p


sangat indah tasik di situ,dan persekitaran yg menghijau menyejukkan pandangan.ada la jugak beberapa keindahan ciptaan Allah yang berjaya dirakamkan..

ni dia..bunga yang indah,walau tgkp gmbr ni guna kamera murah,tp still kehebatan ciptaan Allah ni tetap terserlah

satu lg bunga yang cantik~


selepas habis perjalnan sejauh 2 km..semua peserta berkumpul kembali di astaka cyberpark untuk aktiviti selanjutnya.

Para peserta diberi masa lebih kurang 15 minit tambahan untuk duduk berkumpul semula,finalise jwpn kpd soalan2 quiz,dan juga semua nama2 sahabat yang telah dihafal perlu ditulis di atas kertas A4 yang disediakan.


kumpulan lain


ni kumpulan ust rushdi..ust rizal dh smpai terbaring2 dh jwb soklan tu :p


setelah masa tamat,semua kumpulan berkumpul semula,dan sama-sama check jwpn soalan quiz dan hafalan nama2 sahabat,lead oleh akh kamarul.kata beliau,jwpnnya berdasarkan 3 kitab sirah yang masyhur.tapi sebenarnya dia salah,kumpulan saya lak guna kitab al-quran,pasti tiada keraguan dan pastilah kumpulan kami paling betul.hahha :D




suma pakat cek jwpn..

Antara Soalan2 yang dikemukakan [saya buh skit yg 'simple2' kt sini] :

1- apa kah kod yang diguna untuk tanda pengenalan diri oleh tentera Islam dalam operasi menyekat rombongan dagangan abu sufian?

2- ahli badar berdaftar ada 313 orang,tapi yang ikut perang smpai habis ialah 305 orang,8 lagi tak dpt ikut ats sbb2 tertentu.Siapa 8 orang sahabat tu?

3- berapa hari Rasulullah mengorek parit dlm perang khandzq?

4- Siapakah sahabat yangtelah mengupah seorg perempuan untuk memabwa risalah ke Makkah buat menceritakan pergerakan Rasulullah di sana dlm proses fathul makkah?

5- siapakah nama perempuan tersebut dan dari bani manakah ia?

nak tau jwpn?kena bertanya...hehe. :D bole jwb mmg terer la :)

program diteruskan lagi dengan pengisian terakhir sebelum bersurai yang disampaikan oleh ust rushdi

sentuhan pengisian ust rushdi benar2 menyentuh jiwa,antara intipati pengisian beliau :

Jihad dalam Islam bukan sekdr jihad hawa nafsu,malah hadis jihad hawa nafsu itu adalah lemah.Tetapi Jihad terbesar adalah menegakkan kalimah Allah,dan membawa manusia kepada mengabdikan diri kepada Allah..

falsafah jihad perlu benar2 dihayatidan difahami oleh Ummat Islam.Jihad falsafahnya adalah menghapuskan halangan2 yang menghalang Islam dari disebarkan,ditegakkan,dan diamalkan..

apabila Islam hendak disebarkan ke satu2 negara,khalifah kerajaan Islam terlebih dahulu akan mengajakkepada Islam,berdamai dan menerima ajaran Islam.Tetapi,jika id pihak pemerintah menentang penyebaran ini,barulah Islam menyeru ummahnya untuk menghapuskan halangan2 dari tersebarnya kebenaran.

tetapi,apa yang terjadi sekarang adalah prinsip jihad ini tidak lagi dibincgkan dalam kuliah2 agama,tiada lagi prinsip jihad diterapkan dlm kitab feqah,makin kurang org memberi peringatan tntg perlunya jihad setiap masa dalam diri ummat islam itu sendiri,dan benar2 memahami peranan jihad di dalam Islam.


seterusnya,sesi pengumuman serta hebahan maklumat & program yang akan datang..

salah satunya ialah program bakti & iftar ISMA di aceh (loksumaweh) ,donation dikutip dari semua peserta utk disumbangkan kepada insan tidak bernasib baik di sana.Akh alwi dan akh shukri antara wakil ISMA yang akan turut serta dalam program di sana.



akh alwi mengira2 duit sumbangan.dah gaya cm ceti tu~




kesempatan ini juga digunakan kepada para peserta yang dah berkerja untuk membayar zakat fitrah..:)



sebelum pulang,semua peserta bergambar kenangan bersama2



pulang ke destinasi masing2..




masa perjalanan balik,berselisih dengan sorang penunggang moto,yang naik moto dengan aksi yang unik.lihat gambar di atas: kakinya dalam raga moto.tu mesti bosan sgt asik kaki kt brek je.hehe :P dont try this at home!





Nukilan


al-kandahlawi
Baitul Hikmah Wa zahrowat
www.pembinaselangor.com

6 comments:

Nurul 'Ain said...

ni nak tanya jawapan.
bleh tlg bg eh.

hamdan al-kandahlawi said...

ha..

kne tggu request sekurg2nya 3 orang :D

khaulah said...

oh meh ana tlg tambahkan request...
nak jawapan jugak...

Anonymous said...

ana pon nk tau gak..bg semua jawapan terhadap soklan2 yg anta kemukan..syukran

MOHD. FIRDAUS BIN SALLEH HUDIN said...

salam bro!
kt mesir lagi best rehlahnya...
musim panas.
terbakar.
hehe.
semoga hati kita turut ber'rehlah' berjihad melawan nafsu...

hamdan al-kandahlawi said...

ameen bro!

ala..aku g mesir musim sejuk.:D

jwpn?tggu lepas raya :D