Tuesday

perkongsian : Forum Kemerdekaan 2009~

Assalamualaikum..

Salam Sejahtera semua

Sedikit perkongsian kepada semua readers, berkenaan program yang telah dianjurkan oleh Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) Shah Alam/ Klang dengan kerjasama Persatuan Belia Islam Nasional (PEMBINA),kelab Remaja Isma (KRIM) & juga Nadi Ashbal Wa Zahrowat (NAZIM),iaitu Forum Kemerdekaan yang berlangsung di Dewan Seminar Masjid Negeri Shah Alam,pada hari Sabtu yang lepas.


Saya kira ini satu program yang belum pernah saya dengar atau hadiri,satu forum yang membicarakan khusus terhadap "kemerdekaan" negara,serta kaitannya kepada pembangunan Melayu-Muslim di Malaysia ni.



Antara speaker2 undangan yang merupakan panelist dalam forum tersebut ialah :

1- Ustz Abdullah Zaik (Presiden ISMA)
2- Ir.Ahmad Jais ( Pengarah Radio IKIM.fm)
3- En.Aminuddin (S/U Agung ISMA)

Bertemakan : Memartabatkan Kesetiaan Bangsa,Mengimbau Sejarah Silam

Program bermula sekitar 9.45 pagi,dengan kehadiran para hadiran dan hadirat,juga ada wakil dari cawangan ISMA negeri,antaranya YDP ISMA Melaka,Ustz Ahmad,juga ketibaan para dif kehormat sekitar masa tersebut juga.


peserta pertama register,leh bg adiah peserta paling awal dtg


Ustz Ahmad & ustz azrin tiba

Kehadiran para panelist disambut dengan mesra oleh jawatankuasa program,dan disemat bunga comel tanda penghargaan buat mereka.


Bunga disemat pada blazer Ustz Abdullah Zaik


begitu juga pada pengarah radio ikim,Ir ahmad jais


Dan seterusnya,majlis diteruskan dengan ucapan alu-aluan dari pengerusi majlis,diteruskan dengan bacaan al-quran oleh Ustz rizal (surau munawwarah),dan perasmian majlis disempurnakan oleh Imam ke 2,Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (Masjid Negeri)

Selepas penyempurnaan majlis perasmian,majlis diserikan lagi dengan persembahan silat cekak Malaysia dan selesai saja persembahan silat,bermulalah forum yang membawa para hadirin kepada satu dimensi perbahasan mengenai ketuanan Melayu-Muslim di bumi Malaysia ni-mencakupi aspek sejarah,dan perkembangan Islam-serta kesan polisi british di tanah melayu,yang mengakibatkan pengikisan nilai2 kehebatan islam,yang satu masa dlu mengangkat martabat Melayu-Muslim,gah di mata dunia


Para panelist mengambil tempat


TV khas disediakan utk menyiarkan forum yang berlangsung



Antara hadirin hadirat yang hadir memenugi dewan seminar Masjid negeri..

kehadiran juga didapati dari para pelajar universiti/ipta/ipts di sekitar shah alam ,yang mengambil kesempatan memenuhi cuti weekend mereka dengan perkara ma'aruf..alhamdulillah..


bergambar sebentar bersama Pengarah Radio Ikim.fm


Selain dari forum,juga dianjurkan pertandingan mewarna dan melukis untuk kanak2 yang hadir,anjuran NAZIM.Bunting program sperti di bawah,sgt comel~ :


Program secara keseluruhannya berjalan dengan baik dan lancar,dan disusuli dengan persembahan Nasyid dari para pelajar UITM selepas berakhirnya forum dan sesi soal jawab.Program ditangguh secara rasmi lebih kurang pukul 1.15 tengahari.

Selain dari itu,gerai2 jualan juga dibuka di luar dewan,dibuka oleh PEMBINA KRIM & ISMA.

antara yang dijual ialah :


Kurma mariammi berkhasiat tinggi,keluar koperasi ISMA

Saya ucapkan syabas dan tahniah kepada pihak penganjur,kerana berjaya menganjurkan forum yang penuh dengan intipati serta input2 yang lain dari yang lain,serta memberi satu pandangan sisi yang berbeza dalam menilai aspek ketuanan Melayu-Muslim dan pembangunan Islam di bumi Malaysia ni.

[utk intipati,sapa2 nak recording forum tu boleh bgtau,kena tunggu media ISMA siapkan dlu.]



Sedikit sedutan kerja2 di balik tabir.tabik jugak lah kepada para jawatankuasa program,yg brtungkus lumus menjayakan rehearsal pada malam sebelumnya,dan juga komitmen dari ahli ISMA,PEMBINA,dan adik2 KRIM.sangat mengkagumkan.

gambar sekitar persiapan sebelum program...


pamplet dan kertas lampiran

alwi ngn hatta duk usha mamat mana ntah tetibe muncul sebelah depa :p

penerangan..

Belia harapan bangsa~


patriotik la pulak~




Kipas pun boley la..janji tergantung :D


2 kereta waqaf


pura2 perbetui bunting jek tuh~:p


si kecik ni tak posa..~kantoi


tukang jaga sound system yang tk bertauliah,dibawa khas dari Egypt




Moga Usaha kalian dirahmati dan diberkati Allah...

Terima kasih kepada yang datang dari jauh dan dekat,shbt2 di IPT/DQ/MMU dan lain2 yang turut hadir..





Fastabiqul Khairat!!


al-kandahlawi
Baitul Hikmah Wazzahrowat
www.pembinaselangor.com

4 comments:

student dari gurun Malaysia (= said...

sama-sama..(=
alhamdulillah kerana forum ini telah laksana dengan jayanya..
tahniah kpd semua yg komiti...
terima kasih kerana menjemput kami.. insyaAllah klu ada lg program utk umum. blh lah sebar2kan.. mn tau ada rezeki blh dtg ..

kak yong said...

mabruk..program mantop.

MOHD. FIRDAUS BIN SALLEH HUDIN said...

salam pak aji amdan...
nak komen!
1.kereta waqaf hijau tu mcm kenal je...
2.thaaqhib tu aku punya ahli beit, camna bleh jumpa dia...
3.jadi x dtg egypt?
aku blik msia bln 11 tp x dak tarikh lg, nk setelkan master azhar registration dulu...
doa2kan.

hamdan al-kandahlawi said...

to kak yong : thnx

to firdaus a.k.a os

keta waqaf tu la bnyk berkhidmatkpd nusa dan bangsa tau :D termasuk la membawak hang pi makan2 :P

thaqib lepak kt umah seksyen 7 ni..aku dah duk situ dah skrg.

nk g egypt sgt2.tp....rasanya plan kena ubah o adjust skit.huhu...

all d best sahabatku!