Saturday

Iman & Ukhuwwah~


Korelasi Iman dan Ukhuwwah



Kita sering membicarakan hal iman. Kita juga sering menasihatkan ikhwah wal akhawat kita supaya sentiasa memelihara iman. Sesuatu perkara itu hanya akan sering disebut-sebut jika ia adalah sesuatu yang sangat penting, sama ada bagi individu tertentu atau bagi masyarakat secara umum. Jadi kekerapan kita membicarakan masalah berkaitan iman tak lain adalah kerana kepentingan iman dalam kehidupan seorang Muslim.

Apa itu iman?

Kita selalu menyebut atau mendefinisikan iman itu sebagai pengakuan dengan hati, ikrar dengan lisan dan melakukan amal dengan anggota tubuh badan. Ertinya iman yang benar memerlukan kepada ketiga-tiga unsur tersebut. Andai kurang salah satu unsur, maka pincanglah iman. Orang yang tidak menterjemahkan iman melalui amal adalah fasiq, dan yang tidak pernah menancapkan iman dalam hati digolong munafiq.

Malah dalam al-Quran turut memuatkan banyak ayat yang menunjukkan hal berkenaan. ketika ALLAH berbicara tentang iman, maka tak akan lepas dari turut menyebutkan tentang amal. Antaranya;

Sesungguhnya orang-orang yang beriman hanyalah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya kemudian mereka tidak ragu-ragu dan mereka berjihad dengan harta dan jiwa mereka pada jalan Allah, mereka itulah orang-orang yang benar. (surah al-Hujurat; 49:15)

Mengapa mereka tidak ragu-ragu dengan keimanan yang dipupuk dalam hati?

Kerana iman itu difahami isi kandungannya dan ditancap kukuh sehingga melahirkan rasa kepuasan yang menafikan sebarang bentuk keraguan - lalu menatijahkan kepada amalan sehingga sanggup mengorbankan harta dan jiwa pada jalan ALLAH.

Iman dan Ukhuwwah

Dalam surah yang sama, ALLAH telah membicarakan berkenaan masalah ukhuwwah islamiah dan hubung kaitnya dengan keimanan kepada-NYA;

Sesungguhnya orang-orang mukmin adalah bersaudara karena itu damaikanlah antara kedua-dua saudara kalian dan bertakwalah kepada Allah supaya kalian mendapat rahmat. (surah al-Hujurat; 49:10)

Ayat ini disebut setelah ALLAH memerintahkan supaya kita mendamaikan di antara dua orang Mukmin yang sedang bertelagah - kerana semua orang yang digelar Mukmin adalah bersaudara.

Perhatikanlah istilah yang ALLAH gunakan. SAUDARA. Malah lebih menarik lagi menurut Dr Quraisy Shihab, kalimah 'ikhwah' sebenarnya lebih tepat bermaksud saudara seketurunan. Dalam al-Quran kalimah 'ikhwah' disebutkan sebanyak tujuh kali dan semuanya menunjuk kepada hubungan kekeluargaan, kecuali ayat ini. Dari segi kaedah bahasa, kalimah jama' 'ikhwan' lebih tepat digunakan kerana kalimah itu menunjuk kepada hubungan persaudaraan selain kekeluargaan. Jadi mengapa ALLAH memilih kalimah 'ikhwah' untuk menggambarkan hubungan ukhuwwah atas dasar iman?

Tidak lain hanyalah kerana ingin menunjukkan keakraban dan kedekatan hubungan antara seorang Mukmin dengan Mukmin yang lain. Ertinya walaupun tiada pertalian darah, namun hubungan sesama golongan beriman tiada beza dengan hubungan adik beradik yang dilahirkan dalam satu famili yang sama. Jika kita begitu ghairah mempertahankan adik kita dari dibuli umpamanya, demikianlah juga seharusnya kita memiliki rasa ghairah ketika melihat umat Islam di Jerman, Palestin, Perancis dan seantero benua lain ditindas dan diperlekehkan. Kerana itulah setelah ayat ini, ALLAH menyebutkan pula beberapa perkara yang perlu diberi perhatian agar kita jauhi kerana dapat meretakkan hubungan ukhuwwah sesama kita;

Hai orang-orang yang beriman janganlah suatu kaum mengolok-olok kaum yang lain (kerana) boleh jadi mereka (yang diolok-olok) lebih baik dari mereka (yang mengolok-olok), dan jangan pula wanita-wanita (mengolok-olok) wanita-wanita lain (kerana) boleh jadi wanita-wanita (yang diperolok-olokkan) lebih baik dari wanita (yang mengolok-olok), dan janganlah kalian mencela dirimu sendiri dan janganlah kalian saling memanggil dengan gelar-gelar yang buruk. Seburuk-buruk panggilan ialah (panggilan) yang buruk sesudah iman dan barang siapa yang tidak bertaubat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim. Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah dosa, dan janganlah kalian mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kalian menggunjing sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang di antara kalian memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kalian merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang. (surah al-Hujurat; 49:11-12)

Dalam ayat yang lain ALLAH berfirman;

dan Yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu membelanjakan semua (kekayaan) yang berada di bumi, nescaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, akan tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sesungguhnya Dia Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. (surah al-Anfal; 8:63)

Ayat ini secara jelas menyebut bahawa ALLAH bertindak mempersatukan hati orang-orang beriman. Kerana itulah bagi mereka yang beriman, akan sangat terkesan dengan apa-apa yang berlaku kepada saudara seIslam mereka di belahan bumi lain, kendati mereka tidak pernah bersua muka. Ayat ini juga menjadi indikasi peri pentingnya ukhuwwah bagi orang beriman. Seseorang tidak mungkin akan mampu mempertahankan keimanannya andai dia hanya hidup keseorangan di tengah-tengah dunia yang penuh pancaroba.

Marilah kita menghimbau sejenak sejarah para sahabat yang ditulis indah dengan tinta emas dan menjadi manfaat amat berharga buat generasi dahulu, kini dan akan datang. Ketika golongan Muhajirin berhijrah meninggalkan kampung halaman mereka menuju ke Yathrib, mereka disambut dengan penuh kehangatan oleh kaum Aus dan Khazraj. Lihatlah betapa hebat pengorbanan mereka sehingga ada yang sanggup menawarkan rumah, harta malah isteri! - kepada kaum Muhajirin yang baru dikenali.

Dari mana datangnya tingkat ukhuwwah yang begitu tinggi ini? Tak lain adalah kerana ALLAH-lah yang telah menyatukan hati-hati mereka. Begitu indah ukhuwwah ini sehingga diabadikan kisahnya dalam al-Quran yang akan terus dikenang, dibaca dan diambil pengarajan sehingga hari mushaf diangkat ke langit;

Dan orang-orang yang telah menempati Kota Madinah dan telah beriman (Ansar) sebelum (kedatangan) mereka (Muhajirin), mereka menyintai orang yang berhijrah kepada mereka. Dan mereka tiada menaruh keinginan dalam hati mereka terhadap apa-apa yang diberikan kepada mereka (orang Muhajirin); dan mereka mengutamakan (orang-orang Muhajirin), atas diri mereka sendiri. Sekalipun mereka memerlukan (apa yang mereka berikan itu). Dan siapa yang dipelihara dari kekikiran dirinya, mereka itulah orang-orang yang beruntung.

Begitu agung dan mulianya kedudukan mereka di sisi ALLAH sehingga DIA mengajarkan kepada generasi seterusnya untuk sentiasa mendoakan mereka;

Dan orang-orang yang datang sesudah mereka (Muhajirin dan Ansar), mereka berdoa: "Ya Tuhan kami, beri ampunlah kami dan saudara-saudara kami yang telah beriman lebih dahulu dari kami, dan janganlah Engkau membiarkan kedengkian dalam hati kami terhadap orang-orang yang beriman; Ya Tuhan kami, sesungguhnya Engkau Maha Penyantun lagi Maha Penyayang". (surah al-Hasyr; 59:9-10)

Itulah tingkat ukhuwwah tertinggi; tingkat itsar - sanggup dengan rela hati, redha dan hanya mengharap rahmat ALLAH, mengutamakan kepentingan saudaranya di atas kepentingan dirinya sendiri!

Bagi kita yang hidup pada zaman serba moden yang penuh dengan pelbagai rancangan hiburan dan khayalan ini, aplikasi dari sikap itsar ini seolah-olah sebuah mimpi siang hari dan retorik yang hanya diperbesar-besarkan!

Alangkah indahnya sebuah hadith yang dituturkan oleh baginda Nabi sallallahu 'alaihi wasallam berkaitan hal ini, justeru lebih menambah kukuhnya bukti korelasi antara iman dan ukhuwwah. Hadith ini diriwayatkan oleh imam Muslim dari Abu Hurairah, bahawa Rasulullah telah bersabda;

Demi Zat yang jiwaku ada dalam genggaman kekuasaan-Nya, kalian tidak dapat masuk syurga sehingga kalian beriman dan kalian belum disebut beriman sehingga kalian saling menyintai. Sukakah kalian aku tunjukkan sesuatu yang apabila kalian lakukan, maka kalian dapat saling menyintai? Sebarkanlah ucapan salam antara kalian.

Iman menjadi prasyarat untuk masuk ke dalam syurga, manakala ukhuwwah dan cinta kasih sesama kaum Mukminin adalah natijah yang mesti lahir dari jiwa yang beriman. Ertinya ukhuwwah juga turut menjadi tiket untuk ke syurga!

Demikianlah betapa besarnya nilai ukhuwwah islamiyah. Ia bukanlah suatu hal yang boleh dipandang remeh, melainkan perlu diberi perhatian khusus oleh setiap yang beriman. Mudah-mudahan ALLAH membuka jalan kepada kita untuk menggapai nikmat manisnya berukhwah atas dasar aqidah..


sumber : www.halaqah-online.net










al-kandahlawi
Baitul Hikmah Wazzahrowat
www.pembinaselangor.com

0 comments: