Wednesday

Pencerahan Isu Niqob/Purdah

salam semua..

mintak maaf kpd readers sekalian..

nampaknya dah sgt lama x berkesempatan utk update,memandangkan training utk HSBB Telekom yang berlangsung selama 3 minggu ini tidak mengizinkan utk mengupdate.di tambah pulak dengan internet connection yang agak bermasalah.

harini ada kesempatan skit utk update berkenaan isu purdah yang dh saya post kan dlm entry sebelum ni,nampaknya mendapat perhatian beberapa orang yang memberi pandangan berbeza,dan menyampaikan isu sebenar yang berlaku.Saya sangat berterima kasih kepada readers2 especially dari Mesir/Al-Azhar yang memberi pandangan dn penjelasan mengenai isu ini,moga Allah merahmati kamu smua..InsyaALlah..

Saya dengan rendah hati memohon ampun kepada Allah,dan memohon maaf kepada semua,jika entry sebelum ini tersalah faham,sebenarnya akibat dari maklumat kurang tepat dari media,dan sumber2 yang lain seperti : kosmo online, mediaumat.com, eramuslim.com.Ini semua akibat kelemahan diri ini jugak,moga dapat diperbaiki masa akan datang,InsyaALlah..

saya sertakan di sini pandangan salah seorang dari seorang readers dari Mesir :(copy paste sebijik2)

anonymous :

salam....ana merupakan sorang pelajar kat cni (i mean mesir). and ana juga merupakan seorang yang memakai niqab di sini. kat sini ana nak nyatakan bahawa tujuan syeikh tantawi mengeluarkan arahan untuk mengharamkan agar pelajar2 yang ingin memasuki kuliah supaya menanggalkan niqab adalah atas sebab2 keselamatan. Keselamatan macam mana ye?

uhmmm...actually, ada rancangan yang dijalankan oleh pihak tertentu untuk mencuri rahsia2 azhar. sbb tu la beliau mengharamkan pemakaian niqab ketika masuk ke kuliah. dalam azhar, bebas tuk keluar masuk pejabat2, and minoriti banat memakai niqab, cuba bayangkan kalau dalam bilangan minoriti tu ada musuh islam yang menyamar sebagai pelajar azhar banat dengan memakai niqab kemudian masuk ke pejabat2 dalam kuliah tu tuk curi maklumat azhar, bukan ke benda tu x elok? and at the same time we don't know her face for she wears niqob. Kalau kita tersilap tangkap orang, x ke naya orang tu? orang lain yang wat salah orang lain yang kena tangkap. macam musang berbulu ayam la contohnya.


And for your information, penguatkuasaan pengharaman niqob di kuliah ini berjalan selaras dengan arahan kepada kami budak2 azhar hanya dibolehkan untuk buat urusan dekat syubbak sahaja (before kami boleh masuk pejabat untuk buat urusan contoh nak dapatkan pengesahan kuliah, kasyfu darajat dan sebagainya.)


lagi satu... tidak ada dalil qat'i (dalil yang sabit) yang mengatakan niqab adalah wajib. yang ada hanyalah dalil2 zanni yang menjadi khilaf para ulamat. Maka, niqob bukanlah satu perkara yang wajib untuk kita pakai. Kalau kita gunakan fiq aulawiyat (fiq priority) kita akan nampak bahawa faktor keselamatan ummah adalah lebih penting untuk kita aulakan berbanding pemakaian niqab yang hukumnya bukanlah wajib tetapi hanyalah harus - kerana tidak ada dalil qat'i yang mengatakan bahawa ianya harus, hanya ada dalil zanni.


Untuk tambahan pulak, niqob hanyalah diharamkan apabila masuk ke universiti sahaja, bila dah langkah kaki keluar pagar nak balik tu, pakai balik lah, bukan susah pun.
kepada sahabat2 sekalian, saya berharap agar korang2 semua bersangka baik dengan ulama'. Mereka sebagai ulama'2 yang muktabar tidak akan mengeluarkan kenyataan untuk menghancurkan Islam. Jika hendak dibandingkan akan perhatian yang mereka berikan kepada islam berbanding dengan kita, mungkin bezanya ibarat langit dengan bumi. Kata-kata yang keluar daripada bibir2 mereka hanyalah untuk kemaslahatan ummah itu sendiri, bukanlah sedap2 mulut jer nak cakap. Lagipun, jika kita sebagai pendakwah, adalah lebih baik jika kita tidak berniqob daripada kita berniqob kerana golongan yang pakai kain x cukup kalau diorang tgk orang yang pakai niqob datang berdakwah, gerenti diorang lari terus, jadi, elok kita pakai jer pakaian yang boleh diterima ramai dan memenuhi syariat islam daripada kita memakai pakaian yang akan menyebabnya tertutup pintu dakwah kita kepada orang2 yang masih lagi

hanyut...that's all...pikir elok2 wahai sahabatku....and last but not the least, i'm wearing niqob for the sake of my health... sini habuk banyak dan bila masuk musim sejuk nnt, mcm2 masalah kesihatan yang akan timbul (pada saya lah)..orang lain saya tak tahu... but i rather encourage princess of islam out there, x payah pakai pun niqob takper, janji korang pakai tudung labuh litup dan jaga maruah korang elok2...ok?

October 28, 2009 11:02 PM


Saya ucapkan terima kasih kepada pembaca yang concern tentang isu ni,dan mungkin pihak lain di luar sana dan kita semua dapat penjelasan dan pencerahan mengenai isu ini :)

Jazakumullah Khairan Kathira




"Tuluslah dengan Tuhan,Teluslah dengan manusia"




al-kandahlawi
Telekom Training Centre (TMTC)
Taiping

http://www.pembinaselangor.com

2 comments:

Atiqah said...

setuju ngn kata2 muslimah tu..pakaian ni melambangkan peribadi..x perlu nk pkai niqab kalo bnda tu leh halang kelangsungan tarbiyah..ckup sekadar ttup litup bertudung labuh dan punya akhlak yg terpuji..
wallahualam

..:: WiRdA ::.. said...

oh oh..sudah paham..

hah nanti meh meriahkan majlis umah baru ye! makasih..